En tur på Lanta...


Tidigt imorse stod en gråtande thaikvinna och bankade på vårt fönster....då var det dags igen....de hade förgiftat vår Rose. Kvinnan känner oss eftersom hon jobbar på Garden Hill där vi bor och det är de som tar hand om valparnas mamma Bella...de bor bara 50 meter nerför backen. Vi rusade ut och där låg Rose och skakade...fradgan rann från munnen och det var uppenbart vad som var fel. Jag fick slänga på mig en trasa och snabbt hoppa i tuktuken. Vi for nerför backen i en jäkla fart medan Rose höll på att kvävas.....jag visade rumpan för halva Koh Lanta eftersom jag bara fick på mig en kort klänning utan några trosor..kul. På vägen dit försökte jag tvinga i Rose råa ägg för att få henne att kräkas. Jens hade ringt in till Animal Welfare och förvarnat att jag var på väg så de stod redo och så fort vi fick in henne satte de en nål och började pumpa in medicin. Det gick bra...vi hann in i tid :-) Hon har legat med dropp under dagen men är hemma med oss igen...medtagen med vid liv.
 
Vår vackra Rose...lilla pluttan var helt panikslagen. Såå skönt att hon överlevde.
 
Något mer positivt är att jag provade paddleboardträning idag och det var jättekul...otroligt bra och hård träning som jag kan rekommendera till alla. Jag köpte en 10-kort och håller nu på att övertala Jens att följa med ut nästa gång.
 
Här är jag på väg ut.....på vägen tillbaka var hållningen mer krypande :-)
 
Allt är bra med oss annars....vi har fantastiska gäster på Papillon nu, flera av gästerna har bott hos oss förut och det känns mer som vänner än gäster. Vi har också nya planer och spännande projekt på gång som jag ska berätta om snart....snart :-)
 
Jamie och Oliver hade en rolig samarbetsdag i skolan och de hamnade i samma grupp....här är en av dagens skapelser.
 
Här sjunger de tillsammans när de jobbar med barnkonventionen.
 
Häromdagen tog jag och Jens en runda med mopparna för att njuta av landsbygden lite...
 
Ett exempel på hur en thailändare bor på Koh Lanta...
 
Eller så här....
 
 
 
Sen finns det ju de som har det bättre ställt och bor så här. Ska ju också nämnas att det finns de som bor i riktiga skjul också.
 
Gissningsvis Koh Lantas största och mäktigaste träd.
 
Tankställen finns precis överallt så man behöver inte oroa sig för bensinstopp.
 
Det är väldigt grönt och lummigt på Koh Lanta...
 

Lite oväntat att hitta en graffiti-mur mitt ute på landsbygden...
 
Hej hej...
 
Kossor eller tjurar ser man precis överallt...
 
Oftast precis vid vägkanten och inte så sällan mitt på vägen :-)
 
Moskéer och minareter ser du på många ställen runt ön eftersom här finns många muslimer.
 
Även några tempel, bland annat detta som ligger precis innan Saladan.
 
Gummiplantage är en vanlig syn....gummit rinner ner och samlas i de svarta skålarna. Det luktar väldigt illa.
 
Palmoljeplantage finns här också...
 
Fiskfarm..
 
Tillbaka på Klong Dao där vi tar en kaffe på Bahra Coffee som ligger precis utanför skolan.
 
Mycket trevlig personal och fantastiskt gott kaffe.
 
I högsäsong har vi en del konserter på Lanta....Job 2 Do är nästan alltid med, ett populärt band även bland västerlänningar.
 
och här ställde jag upp som modell för en av barerna här på Lanta...man vill ju ställa upp och dra sitt strå till stacken liksom.
 
7eleven är som Ica hemma....här handlar man nästan allt...både västerlänningar och thai.
 
Brevbäraren.....
 
En av Lantas ambulanser. Finns inte alltid någon som kan köra den som ni kanske minns från när Ning blev ormbiten....men fin är den!
 
Så här ser det ut på många ställen i Thailand. Det är liksom inte viktigt hur det ser ut, man bara tar det man hittar och sätter upp. För oss ser det rörigt och smutsigt ut men de ser det inte på det viset...de är mer praktiska.
 
Fruktstånd hittar man i nästan varje gatuhörn...och det finns massor av god frukt att välja mellan.
 
Det mesta fraktas med tuktuk....det finns inget som heter överlastad.
 
Ett nytt litet café vi har hittat i Saladan.....not a toy. Vilket ställe!
 
Jättegott kaffe...
 
Caféet är fyllt med små söta handgjorda saker. Allt tillverkat av naturmaterial och sånt de hittat på stranden.
 
Kan inte annat än bli imponerad...och inspirerad!
 
Relax Beach....love it!
 
Kvällsvy från Klong Khong som vi tog när vi var på Klapa Klum och åt kvällsmat häromdagen.
 
Kram på er alla...hoppas ni mår fint där hemma och njuter av snön.
 
//Caroline
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 


Postat av: Tessan

Hej! Vad kul med lite sight-seeing. Det är verkligen annorlunda och jag hade nog inte klarat av att bo där, men en resa dit måste det bara bli i framtiden!! Kram

http://thereseboman.blogspot.com Postat den: 2014-01-30 / 21:36:44


Postat av: Agneta

Hej o tack för två härliga veckor på fina Papillon!

Måste bara berätta: var i Saladan igen i fredags och då såg jag den lilla hunden igen, det måste ha varit samma. Och nu gick den omkring som vilken hund som helst! Så vad den sysslade med när jag såg den första gången är obegripligt. Funderar på om det kanske kunde ha varit nån variant på att dra rumpan i marken för att man har mask som kliar. Eller nåt. Men nu verkade den helt okej igen :-)

Postat den: 2014-02-03 / 10:31:00


  / Namn

  / Mail-adress

  / Bloggadress

Kommentar:




Spara uppgifter!