Denna pengajakt!!!


 
I går hade jag en "fan vad jag är trött på det här landet" dag.... inte ofta jag känner så men ibland rinner det över. Det är så drygt att allt hela tiden ska handla om pengar tycker jag, ibland känns det som att deras största mål i livet är att blåsa folk (framför allt mig) på pengar. Exempel:
 
* Vår revisor tar 30.000 tusen bath för ett årsvisa som de ordnar till oss....igår fick vi veta att visumet kostar 10000 bath så alltså tar de 20.000 från mig o Jens för jobbet....ehhh.... otroligt. Vi försörjer den jäkla revisionsbyrån. Ändå har de mage i sig att be oss göra saker som vi betalar dem för att göra (vissa redovisnings-administrativa saker).
* Vår revisor tog i december 8.000 bath för att sätta in mitt namn i Papillons papper. I januari hävdar de att det kommit en ny lag som säger att jag inte får stå i de papperen utan ska stå i några andra....och då tar de 8.000 bath till för att plocka bort mig därifrån.
* Vi köpte en parabol och box från True Move förra året för över 10.000 bath...sedan skulle vi bara åka till butiken som sålde det och meddela vilket paket vi ville ha varje månad och betala för det. Igår när jag åkte dig så säger de: Nej tyvärr så har företaget bytt ut alla boxar nu så det går inte att få några paket till er box...ni måste köpa den nya som kostar 6000 bath.
* Internet som skulle vara det bästa och som skulle vara fixat i nya huset funkar fortfarande inte.. men vi har betalt 7500 bath för det. Det fick igång det i 10 minuter ungefär...lagom för att jag skulle hinna betala. Nu skyller de på varandra, det är inte deras antenn....utan problemet ligger i Bangkok osv..... jag har bråkat med dem i snart 2 veckor.
 
Ja ni hör ju själva.... det är så här HELA TIDEN. Vi vet ju att vi blir blåsta hela tiden så det är ju ingen nyhet men ibland tröttnar man helt enkelt på det eftersom vi är så maktlösa. Det finns inget vi kan göra för Thailand är som High Chaparal, de gör som de vill och det hjälper inte vad vi säger, de bara skakar på axlarna och ler. Som utlänning har du absolut ingenting att säga till om.
 
Jaja.... nu över till det positiva. Vi älskar fortfarande vårt hus, vi har det rätt glassigt just nu eftersom vi bara jobbar fram till 14 på dagarna och sedan är vi lediga med barnen. Papillon och personalen mår bra och allt flyter på just nu.
 
Mamma o Nina njuter i poolen utanför sin lägenhet :-)
 
Mamma o Nina på besök hos oss i huset....de höll på att dö eftersom de valde att gå upp för backen och den är inte att leka med :-)
 
Primadonnor...de gör inget annat än solar, äter o dricker gott ;-)
 
Oliver goding i Papillon poolen....
 
Naa till vänster har ju slutat på Papillon men jobbar fortfarande någon timme om dagen för oss, hon handlar och fixar lite med blommorna. Till höger ser ni vår nya tjej Sunny.
 
Här är Sunnys dotter Dina...jättesöt. Hon är 6 år och idag är hon med Sunny på Papillon och leker med Oliver.
 
Sunny. Hon är 25 år gammal. Har jättebra erfarenhet från att jobba i reception sedan tidigare. Mycker serviceminded och duktig.
 
 
Lai som kämpar på med kock-rollen....det går jättebra.
 
Tho och Mii städer våra bungar och verkar trivas bra hos oss..... talar ytterst lite engelska så vi pratar inte många ord med varandra, mest teckenspråk.
 
Tho...jättegullig tjej.
 
Dina och Oliver får hjälpa till att baka.
 
Kram o hej så länge!
 
// Caroline
 
 
 
 
 
 
 


Postat av: Marie Bergman

Ser väldigt härligt ut :) Vi tog oss också friheten och uppfyllde våra drömmar om att flytta utomlands. Så om några veckor går flyttlasset till Cypern. :)

Svar: Åhh vad spännande! Stort lycka till, och om du ska blogga om det får du gärna skicka adressen :-)
gronqvist.blogg.se

http://livetiluxemburg.se/ Postat den: 2013-03-06 / 09:27:51


Postat av: Jenny

Fin blogg! Kolla gärna in min också på http://buppan.blogg.se :) Ha en underbar dag!

Svar: Det ska jag göra...och tack så mycket :-)
gronqvist.blogg.se

http://buppan.blogg.se Postat den: 2013-03-06 / 10:54:54


Postat av: Angelica Björlin

Verkar jättemysigt! Hoppas ni har det bra! Kram

Svar: Tack så mycket, vi har det jättegott :-)
gronqvist.blogg.se

http://angelicasvarld.se/ Postat den: 2013-03-06 / 11:41:48


Postat av: Yohanna i Las Palmas

Halloj och god morgon!
Jisses vad jag känner igen detta. Vissa dagar är jag så trött på Spanien så jag kan spy. Hela tiden lurendejjerier här också och man kan inte lita på någon.
Ibland tror jag inte att det var en sån bra ide att födas i Sverige med sån hög moral och sånna höga förväntningar på folk.
;)

Skitmysigt här.
Hit kommer jag tillbaka.

Hälsningar
Yohanna
som skickar med en länk om nån skulle vilja vara med:
http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2013/march/real-life-smycken-2.html

Svar: Tack Yohanna.....jo jag håller med dig :-) Jag har varit inne på din blogg, spännande!!
Kram!
gronqvist.blogg.se

http://yohannailaspalmas.webblogg.se Postat den: 2013-03-06 / 12:59:08


Postat av: Maria

Hej. Oj, tänk om man vågade vara så modig som er och ta steget. Jag och sambon absolut älskar Thailand och har skämtat om att flytta dit. Reste ni mycket till thailand på semester inna n ni bestämde er?

Svar: Mmmm....vi är nog ganska impulsiva. Vi reste 3 gånger till Thailand innan vi bestämde oss. Vi visste så pass mycket att vi älskade landet, människorna och kulturen i alla fall. Sedan är det iof svårt att veta hur livet ska bli i ett land efter att bara turistat där....väldigt annorlunda att sedan arbeta och bo där.
gronqvist.blogg.se

http://www.marai.blogg.se Postat den: 2013-03-06 / 13:42:15


Postat av: Ida Nilsson

Det låter ju inte speciellt roligt att bli lurade på en massa penagr hela tiden.. Ibland ska man vara glad över att Sverige är som det är. På gott och ont tänkte jag säga. I övrigt verkar ni ha det superskönt!

Svar: Japp.... Sverige har många bra sidor.... mest klimatet som är jobbigt men det bästa vore nog att flytta Sverige till varmare breddgrader :-)
gronqvist.blogg.se

http://idacnilssons.blogg.se/ Postat den: 2013-03-06 / 15:49:55


Postat av: Jeanette

Låter verkligen inte kul..
Men häftigt att ni flyttat till thailand, vad jobbar ni med där nere?
Kram kram

Svar: Ja det är häftigt. Vi driver en resort här nere.Kram
gronqvist.blogg.se

http://thisisjeanette.blogg.se Postat den: 2013-03-06 / 16:05:54


Postat av: Hanna

Vilken underbart härlig blogg! Drogs till rubriken på första sidan "drömmar är till för att uppfyllas" riktigt bra rubrik, så rätt! Alla har drömmar och mål och det är bara att göra det, just do it :)

Svar: Tack. Kul att höra.....och ja visst är drömmar till för att uppfyllas :-)
gronqvist.blogg.se

http://www.hannawadell.nu Postat den: 2013-03-06 / 20:11:25


Postat av: emma sofie

Nu har jag gått igenom bloggen lite och fy tusan vad avundsjuk jag blir!! Jag vill också!!! Varför ska det vara så svårt?

Svar: Det är inte så svårt faktiskt, handlar bara om att våga och sedan bestämma sig. Låter enkelt förstås men inget är omöjligt :-)
gronqvist.blogg.se

http://frokenemmapemma.blogg.se Postat den: 2013-03-06 / 20:13:04


Postat av: Wilma

Vilken otroligt fin blogg & häftigt äventyr den handlar om, intressant! ;)

Svar: Oj, tack så mycket!! :-)
gronqvist.blogg.se

http://ziro.blogg.se Postat den: 2013-03-06 / 20:33:19


Postat av: Isabella

Jobbigt med revisorer som lurar en...
Jag har precis betalat 37.000 kr... inte för att jag blivit lurad utan för att jag ska förstora mina bröst... så det är ju självvalt, men mycket pengar är det :)

Svar: Lycka till :-)
gronqvist.blogg.se

http://nyatuttar.blogg.se/ Postat den: 2013-03-06 / 21:27:46


Postat av: Anna Norberg

Halloj på er
Tråkigt att höra att ni blir blåsta på pengar, man kan ju tycka att thailändarna skulle vara tacksamma istället för att ni väljer att ordna jobb åt dom. KUL att höra att det går bra för er på jobbet. Jag känner igen Sunny, har hon jobbat på Slow down? vi var där 3 veckor i mars/april ifjol och jag är nästan säker på att hon jobbade där då. Jättetrevlig tjej och alltid glad och serviceminded. Idag har vi endast -4 grader och det börjar kännas som vår i luften. Jag har varit i kontakt med en jättetrevlig kille på Lantaproperties ang en restaurang som är till salu på long beach ( den ligger ute på blocket för 288000) jag har en önskan om att få åka ner och bo på Lanta jag också. Ha de gott och sköt om er
Kram Anna från Härnösand

Svar: Hej Anna. Ja hon har jobbat på Slow Down, verkar kanon. Jag vet vilken restaurang det är, kände igen den på Blocket. Ligger precis i närheten av vårt hus. Jättekul om ni flyttar ner. Säg till om vi kan hjälpa till med något.

Kram
gronqvist.blogg.se

Postat den: 2013-03-07 / 09:04:43


Postat av: Sofia

Väldigt fina bilder :-D

Svar: Tack :-)
gronqvist.blogg.se

http://www.acordingtosofia.blogg.se Postat den: 2013-03-07 / 19:07:13


Postat av: PG

Hej det första jag beställde när jag kom hem var en kebabpizza med extra kebab och blandad sås JENS!!!!

Svar: Faan PG, det där var inte juste!!!😊
gronqvist.blogg.se

Postat den: 2013-03-08 / 15:06:03


  / Namn

  / Mail-adress

  / Bloggadress

Kommentar:




Spara uppgifter!