Here we go again...


Tycker jag har känt mig nipprig på sistone..orolig för att något ska hända. Har drömt att vi blir ormbitna av en fet kobra och varit med i trafikolyckor, tror helt enkelt jag tänker för mycket. Det händer så mycket skit nu...att läsa aftonbladet blir man ju helt deprimerad av.Folk mördas eller blir våldtagna eller blir uppeldade varenda dag! Jag tycker så oerhört synd om alla dessa människor som utsätts för både det ena och det andra. Kanske är det också därför jag blir extra nipprig, vi har ju varit så skonade. Fantastiskt att vi är friska och att vi får njuta av livet, man får helt enkelt försöka njuta av nuet och sluta oroa sig för att något ska hända.
 
Papillon mår bra tycker jag. Trevliga goa gäster och personalen verkar trivas. Men dock så hade vi som vanligt ett "breakdown" häromdagen då vi fick samla hela styrkan och ha krissamtal. Jag börjar bli jäkligt trött på att alla beter sig som barnungar och surar ihop över småsaker. Kvinnor!!! "Jag gillar inte henne....eller hon sa si och så....eller hon talar till mig med fel ton....eller hon mumlade bakom min rygg" ....kan de stoppa upp någonstans nu för jag orkar inte lyssna mer. Vilket de förmodligen uppmärksammade eftersom jag för första gången faktiskt skällde på dem. Jag vet att man tappar ansiktet när man blir arg här men de känner mig så väl nu så jag är inte rädd för det. Jag förklarade att jag och Jens är sjukt trötta på att de beter sig som barnungar. De är dags att skärpa till sig och lära sig att samarbeta och reda upp problem när de uppstår istället för att gräva ner sig o sura. Efter gråt och hetsiga diskussioner så verkar det iallafall vara bättre nu.... en av de nya kvinnorna Mii verkar ha lätt för att prata och det är ju ovanligt för en thailändare. Det stora problemet är som vanligt att de inte gillar Naa...och nu när de är 4 från samma familj så blir hon ju extra utsatt. Men vi pratade om saken, jag försökte få dem att förstå att man ibland måste gå vidare i livet, man kan inte älta saker o ting i tid och evighet... släpp det och gå vidare för guds skull!! Det kan vara en så enkel sak som att någon av dem har sagt något med fel ton för 6 veckor sedan. Då går de och grubblar på detta, känner sig JÄTTE sårade och till slut är detta en oerhört stor sak för dem. Hade de bara lärt sig att prata om saker o ting, exempelvis frågat vad som är fel så hade aldrig de här missförstånden uppstått men det vägrar de ju göra. Något måste iallafall ha hänt för idag hörde vi till och med Naa och Lai skratta tillsammans, det har nog aldrig hänt förr. (eftersom Naa en gång i tiden innan de började hos oss tilltalade Lai´s man på ett nedvärderande sätt och detta kan man inte komma över).
 
Häromkvällen åt vi middag tillsammans med Monica och Ulf som vi ska hyra det nya huset av. Kvällen efter det så var vi uppbjudna till huset på cocktailparty eftersom Ulf fyllde år. Det var jättetrevligt att träffa alla grannar o annat folk och huset var ju helt underbart kvällstid så nu längtar vi ännu mer. Bara några veckor kvar :-)
 
Den stora årliga marknaden har kommit till Lanta. Varje år vid det kinesiska nyåret så är det en stor marknad med mat, tivoli och massa försäljning av allt möjligt. Talangtävling av nåt slag som får en att storkna, trodde knappt människor kunde vara så tondöva. Barnen tycker förstås det är roligt...och jag också faktiskt. Känns lite som när jag var liten och Lions kom till stan :-).... JA JAG ÄR UPPVUXEN I EN HÅLA!
 
Jamie fyller ju år på måndag. Han ska ha glasskalas med sina klasskompisar efter skolan tillsammans med en annan kompis som fyller samma dag. Dessutom har Jamie önskat sig i födelsedagspresent att vi ska åka iväg till Ao Nang o bo på hotell och äta på McDonalds...(det har ju mamma och pappa också längtat efter :-). Därför har vi nu bokat in oss på båten på fredag och kommer tillbaka till Lanta på söndag. Ning ser till att hålla flaggan i topp på Papillon så vi känner oss trygga med det. Vi ska bara njuta, strosa, äta gott och ge oss ut på äventyr. En liten minisemester är precis vad vi behöver just nu.
 
Vi har fått ok på att Sunny ska börja jobba hos oss nu.... tjejen som vi hade på intervju och som ska ta en managerroll på sikt. Hon börjar 1 mars och ska gå bredvid Ning och lära sig så mycket som möjligt.
 
Jessica och hennes dotter Nathalie som vi lärde känna förra året har kommit tillbaka och bor nu i lägenheten bredvid oss. Oliver är fortfarande lika förälskad i Nathalie som är 11 år och följer varje steg hon tar... kan jag förstå för hon är en skönhet.
 
Oliver ska få testa att gå på dagis två månader under april och maj. Vi har ju egentligen som mest tid för honom då men jag tror han kommer tycka det är kul och det är lågsäsongspriser då vilket gör det möjligt för oss att låta honom prova. Det kommer inte behövas någon som helst inskolning för Oliver har inga hämningar över huvud taget :-) Han går omkring som en kung på Papillon, talar med alla gäster, checkar in dem, gör kaffe, ger dem tips på aktiviteter och läxar upp dem när det behövs ( om de exempelvis slänger en fimp på marken eller nåt :-)
 
Frukost på Papillon...
 
Fullt upp!
 
Tog en kaffe häromdagen på Suza Hut (tror jag det heter), ligger precis bredvid Lanta Sand och de har verkligen gott kaffe där. Oliver gick o tog en massage medan jag, Jens o Jamie satt i skuggan o slappade.
 
Undrar vilken forskning de baserar den texten på :-)
 
Hej då Lena o Micke som bodde hos oss även i år.... vi saknar de redan och hoppas de kommer tillbaka nästa år.
 
Vi levererade maten till våra blivande hyresvärdar Monica och Ulf häromdagen. Mat för 18 personer.
 
Lai är jätteduktig och har tagit kock-rollen med bravur!
 
Chip chillivipp!
 
//Caroline
 
 


Postat av: Martin

Två år sen vi var på Lanta nu.. Hann inte dit förra året, och i år blev det bara ledigt en vecka, så vi kom inte så långt. Lita på att vi kommer nästa vinter. Man blir väldigt sugen när man ser dina fina bilder.. Kaffet på Suza hut minns jag som bättre än finkaffet hemma, men det kan ju bero på allt kasst kaffe man dricker när man reser.. Deras massaman var också trevlig..

Svar: Härligt att ni kommer till Lanta igen...då får vi ses! Ska prova en massaman på Suza. Kram på er!
gronqvist.blogg.se

http://thaipappa.blogspot.se/ Postat den: 2013-02-06 / 21:17:15


Postat av: Els-Mari

Hej Jamie!
Grattis på födelsedagen! Ni får det säkert jättemysigt på er resa till Ao Nang. Jag har skickat ett paket till dig, hoppas det har kommit fram. Smakade McDonalds-burgarna bra? Fick ni uppleva några spännande äventyr? Vi har fortfarande vinter med några centimeter snö o ett par minusgrader. Jag längtar till er alla. Krama Oliver, mamma o pappa från mig.
Farmor Els-Mari

Svar: Hej Farmor...vi har haft det toppen i Ao Nang. Inget paket ännu men det dyker säkert upp, posten är inte så snabb här :-) Tack i alla fall och kram till er där hemma!
gronqvist.blogg.se

Postat den: 2013-02-09 / 10:28:05


Postat av: Lena

Å gissa om vi saknar er och längtar tillbaka!!! Här är det massor med snö och vi fryser hela tiden, värmer upp huset till 26 grader men går ändå i sockor och kofta :) Huvudvärk och ont i nacken för att man spänner sig så i kylan... Vi har bränt sönder våra hjärnceller på att fundera på hur vi ska kunna vara på Lanta månadsvis i fortsättningen, tyvärr har vi kammat noll i idéer.
Kram

Svar: Tja som ni märkte så behöver vi personal titt som tätt :-) Hoppas ni tinar upp snart och kommer på lite bra idéer!
gronqvist.blogg.se

Postat den: 2013-02-09 / 11:03:16


Postat av: Edde

Ni har väl inte missat en Mussaman curry på Suza hut?

Svar: Jo det har vi faktiskt....måste vi prova :-)
gronqvist.blogg.se

Postat den: 2013-02-09 / 23:02:59


Postat av: Av: Anna Adam - Hobbyfotograf

Gud så coolt att ni flyttat dit! Hur länge har ni bott där nu?

http://annaadam.blogg.se Postat den: 2013-02-15 / 21:33:37


  / Namn

  / Mail-adress

  / Bloggadress

Kommentar:




Spara uppgifter!