Oj vad det rullar på nu....


 
 Oj vilken vecka! Det var tufft att komma in i allt igen men nu känns det som att vi är på banan. Vi var ju klart lite ringrostiga och behövde jobba in oss lite. Jens har verkligen jobbat stenhårt denna veckan, nästan dygnet runt men vi hoppas det ska lugna ner sig snart. Vi söker ju som galningar efter en kock men det verkar nästan omöjligt. Weiw har i och försig blivit mycket bättre, hon var nog lite ovan och nervös bara. Men vi behöver ändå någon som kan laga den västerländska maten för annars får Jens jobba hela tiden.
 
Vi har åkt runt o snackat med massor av folk...lagt ut lite trådar men alla säger att det är svårt att hitta bra kockar. Kanske kan vi ha en annan lösning på gång men vi vet inte ännu. När vi var på en restaurang häromdagen så stötte vi på en kille som vi känner sedan tidigare för han jobbade på en annan restaurang då där vi ibland åt middag. Vi berättade att vi letar kock, han kände tyvärr ingen men vi märkte att han verkade intresserad av oss. Saken är den att han är en mycket duktig engelsktalande  servitör som även kan en del om matlagning. Han skojade med oss lite diskret att han kunde jobba hos oss.... vilket fick oss att börja fundera när vi kom hem. Kanske vore det en lösning att ta in en duktig servitör och flytta runt lite bland vår andra personal. Ning är ju egentligen jätteduktig på västerländsk mat men hon är också den enda som kan engelska så därför vill vi ha henne som servitris.... men egentligen vill Jens ha henne i köket för han tycker att hon är klockren där.
 
I vilket fall var vi tillräckligt nyfikna för att åka tillbaka till den restaurangen idag....jag kände mig osäker på om killen menade allvar eller om han bara skojade. Vi raggade lite försiktigt på honom och tyckte nog att han raggade tillbaka men väldigt försiktigt eftersom ägaren befann sig i bakgrunden. Innan vi gick så lovade vi komma tillbaka imorgon.....spännande...fortsättning följer :-)
 
Vad har mer hänt då?? Vi har haft mycket folk i restaurangen denna veckan och många återkommande kväll efter kväll..... det är ju ett gott betyg :-) Sedan har vi varit några rundor på polisstationen och det är ju alltid en upplevelse. Som jag berättat tidigare så har vi haft en inbrottsvåg på Koh Lanta och höromdagen sprids det som en löpeld över ön att polisen har tagit en av inbrottstjuvarna..."mr Big" tydligen. Det här var något väldigt stort, folk kom alltså springande för att berätta om denna sensation.... och de sa att vi absolut måste åka till stationen för att se om våra gästers ägodelar finns bland stöldgodset. Så jag satte mig på moppen och åkte dit:
 
När jag kom till stationen fick jag gå upp i ett rum där det befann sig typ 40 personer. Poliskommisarien "you want me to shoot them" - mannen..... log när jag steg in och sa: Papillon! ....och visade med handen över ett bord fullt med prylar, han såg väldigt stolt ut. Jag förstår nu varför alla tyckte det var så bråttom för det verkade som att det är först till kvarn. Det var bara skit kvar på bordet...lite tomma fordral o nån gammal telefon. När jag sa Iphone och new camera så log poliserna urskuldande och sa....no no no, sorry.  Det var väl "offrena" som kom först till polisstationen som valde det...eller polismännen själva...det var ju aldrig nåt snack om att titta i rapporter om vad man anmält stulet utan snarade, ta vad du vill ha :-)
 
I hörnet av rummet på golvet så satt den stackars inbrottstjuven barfota och utan tröja.... poliserna sparkade på honom emellanåt o skrek åt honom. Han såg helt förstörd ut, hade väl förmodligen lite abstinens också för han brukar nog röka på en del. De pekar åt mig att jag fick gå fram till honom men jag fattade inte riktigt vad de menade. Efteråt har jag fått det förklarat för mig att alla som vill får gå fram o slå o sparka o skrika på fången om man vill. Gode gud säger jag bara.... vilket sjukt beteende, vem vill göra det?? (Faktiskt var den en av västerlänningarna på ön som hade gått fram o slagit o skrikit på mannen...det var en kvinna som blev rånad när hon låg och sov.... och hon var väl jäkligt arg för det :-)
 
Imorgon är det söndag och vi ska ha en riktigt skön dag tänkte vi. Det har ju varit superfint väder ett tag nu och det kan gärna fortsätta. De varnade för en storm häromdagen men den kom aldrig. Vi har haft thailektion ikväll och har en del att plugga på så det får vi väl läsa igenom också. Sen skulle det inte göra ont med en massage :-)
 
 
Här käkar vi middag på Papillon. Som ni ser smyger Naala fortfarande omkring i restaurangen, det är jättesvårt att vänja henne av vid det nu när det varit lågsäsong.
 
Det här skådespelet pågick bakom vår restaurang.... vi satt o tittade på en varanödla som åt upp en padda. Paddan blåste upp sig till en stor boll för att försöka överleva men ödlan fick ner den till slut.
 
Det går ju inte att få tag i cocosflingor här i Thailand så när jag skulle göra chokladbollar till barnen fick Daeng hugga en cocosnöt som jag sedan fick riva för hand. Jag sitter på en bräda och längst ut sitter det en sporre som jag river en halv cocosnöt  på. Back to nature :-)
 
Jag o Oliver fick ett recept av Corrina härom dagen, en kaka som varit på halv 8 hos mig....det lät jättegott så vi bestämde oss för att göra den. Dock har vi ingen sirap här så vi fick ta lönnsirap och inget vaniljsocker så vi fick ta floorsocker. Den blev så där...inget minnesvärt.
 
Tja vad ska man säga... Oliver umgicks för mycket med mormor när hon bodde här ;-)
 
Imorse blev det frukost på Papillon, det är ett tungt jobb att vara provsmakare av de nya frukostpaketen :-)
 
Sen spelade vi smurf Yatzy....
 
Vi stänger Papillon vid lunch på helgerna eftersom det ändå är så dåligt med folk då...... så vi drog till stranden.
 
Idag blev det Klong Dao....
 
Superkul att leka i vågorna....
 
Vi låg nedanför Picasso som är ett litet favvoställe sedan tidigare när vi bodde 1,5 månad på Banana Garden.
Det var himla hett idag..... solen är stark så vi fick faktiskt använda solskyddsfaktor.
 
Älskade Bobbie kom rusande o lämnade inte vår sida. Bobbie bor fortfarande på Banana Garden tillsammans med Lucky o mår jättebra...fet som en julgris är han.
 
När vi låg där ute i vattnet o tittade in mot stranden så började vi prata om att det var här allt började.... för ett och ett halvt år sedan låg vi på samma ställe och sa till varandra.... tänk vilken dröm det vore att kunna bo här nere och arbeta här!! Nu är drömmen verklighet, i måndags var det exakt 1 år sedan vi flyttade hit :-)
 
Fortfarande får jag en underbar känsla i kroppen när jag är på Klong Dao, jag glömmer aldrig de underbara tidiga morgnarna som jag gick längs stranden och drömde mig bort. Jag kände att här vill jag stanna.... o nu bor vi här.....och vi älskar det!
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Postat av: Ida

Det är lugnt, jag kommer snart och tar anställning som västerländsk kock ;) Åhhh, jag och Isak sitter och tittar på strandbilderna och drömmer oss bort...83 dgr kvar :) Wiiiihaaaa!

Kram

Svar: Ahhh så gott Ida!!! Ska bli så mysigt :-)
gronqvist.blogg.se

Postat den: 2012-10-07 / 10:22:02


Postat av: Hanna

Minns jag fel eller har de ändrats vid Picasso, vid vänster sidan.... Finner inga ord när jag ser oliver,ha ha. Men härliga minnen från Klong Dao/Picasso. Kram

Svar: Ja Hanna, de har gjort om massor, även byggt fina bungar längst fram. Byggt en lite bar till vänster.
gronqvist.blogg.se

Postat den: 2012-10-07 / 16:37:08


Postat av: Christer

Jag har läst er blogg ett tag och det är kul att följa! Jag är imponerad av att ni tog tag i er dröm och flyttade. Många hade nog tyvärr låtit det vara just en dröm.. Hoppas det går bra framöver. Kul att ni bloggar på!

Svar: Vad roligt att höra Christer! Tack :-)
gronqvist.blogg.se

Postat den: 2012-10-09 / 14:49:44


  / Namn

  / Mail-adress

  / Bloggadress

Kommentar:




Spara uppgifter!