En tur till Lanta Noi, back to nature!


Kryptoniter måste sjutton vara det godaste i världen!!! Sara o Matte skickade det från Sverige och jag njöööt av varje bit...o nu är de slut :-( Alltså saltgodis är Sverige riktigt bra på och det saknar jag verkligen. Jag o Jens drömde oss bort häromdagen och började tala om boyarder.... och de där bruna mojängerna som ser ut som tunnor..herregud vad gott!!!!!

Vad händer annars då? Tja, jag sitter här o bloggar för jag jobbar kvällen o tjejerna klarar sig själva i köket. Lai, vår städerska som är frisk o kry nu jobbar extra på kvällarna så jag o Jens drar oss tillbaka allt mer. Tanken är att vi så snart det är möjligt helt ska sluta arbeta kvällstid och det känns inte alls omöjligt nu för allt funkar jäkligt bra. Häromdagen kom Lai (alltså vår städerska) och grät o berättade att hennes man vill flytta hem och då måste hon flytta med. Hennes man tycker nämligen att han utnyttjas på ön (för han kommer från Burma). Och det stämmer ofta, de erbjuds dåliga löner, ingen mat och inget boende. Men vi vill ju inte förlora Lai, hon är superduktig nämligen och dessutom är hon så himla gullig...... så vi anställde Daeng (som hennes man heter) också...han ska få hjälpa till med ditt o datt, snickra lite o fixa med poolen bl annat. Vi har nu skaffat en lägenhet till dem och de är så himla glada o tacksamma.... om nu bara Daeng är lika duktig som Lai så kommer vi behålla båda två året om. De har justa löner båda två, mat 3 gånger om dagen och en lägenhet betald så nu kommer de kunna skicka hem pengar till sitt barn och föräldrar, och det är ju därför de är här.... och vi är jätteglada för att ha två duktiga och trevliga människor som arbetar för oss. Alles gut :-)

Jens ligger i bungen o glor på tv med Oliver, jag vet inte om jag sagt det men vi har ju satellittv nu o det är såå lyxigt. 5-6 kanaler med engelska o sen 350 thaikanaler :-) vi har bland annat E! så vi följer nu familjen Kardashian, rätt roande faktiskt.
Jamie håller på att prata ihjäl mig just nu, helt sjukt vad den pojken kan prata!! Det måste han ha efter Teddy...eller? ;-) Han har kommit på att han ska bli konstnär för han är så bra på att skapa. Idag har han suttit HELA dagen och målat en stor tavla. Efter halva dagen konstaterade han moget: - Tålamod är en konstnärs bästa vän mamma! Vilket innebär att om han ärvt mitt tålamod så lär han inte bli någon konstnär, vi får hoppas att Teddys gener är starkare där.

Igår hade vi vår lediga dag o då tog vi cyklarna till Lanta Noi, grann-ön. Det är en enda stor nationalpark och där finns inga turister.....det var sååå himla härligt.... kändes liksom som om det fanns mycket mer luft att andas där. Inte för att det är trångt på Lanta men vi umgås ju med turister varje dag och ibland är det helt enkelt gott att bara njuta av naturen.


Här är vi på G... vi bara stannar till o beställer en madrass och en tv till Papillon på vägen. Nytta förenas med nöje.



Jens köper med några Is-kaffe på burk för det finns inga affärer på Lanta Noi... vi har även packat med oss picknick till barnens förtjusning.



Akta er nu Lanta Noi för här kommer Hells Angels :-)



Först får man åka en bilfärja för att komma över till Lanta Noi...



Och vi såg en krokodil i vattnet.... ;-)




Vi började med att köra till en nästan öde strand där vi fikade och sedan gick på snäck-jakt. Vad gillar ni skon...snacka om naturens konstverk :-)



Sen körde vi vidare och hamnade på småvägar uppe i bergen med en helt galet vacker utsikt, vi körde säkert 1,5 timme backe upp o backe ner. Vi körde förbi massor av gummiträdsplantage och palmoljeplantage. Hela Lanta Noi är så grönskande så man blir alldeles stum. Det kändes som att köra i djungeln emellanåt.



Här är en av många vyer längs vägen....




Vi stannade vid havet för att äta lunch.... och vi insåg att vi hade glömt skedar så vi fick äta med snäckor istället :-)



Tillbaka på Lanta Yai så åkte vi till en strand vi av någon anledning inte besökt tidigare, den var jättecool, en jättestor landtunga ute i havet där vi gick omkring och föste krabbor framför oss.... och svalkade oss i havet.



Här var en som tyckte det varmt.... han satt där i typ en timme :-)


Det var en härlig dag o den här morgonen började inte fel heller, Jens tog första passet så jag hade en skön morgon med kaffe i sängen och en Amelia som jag inte läst. Sen tog jag en joggingtur, inte lika härligt men nödvändigt. All träning börjar äntligen ge lite resultat.... jag har tränat hårt i 1,5 månad nu o jag tyckte inte att någonting hände, möjligtvis gick vågen uppåt lite vilket inte var uppmuntrande. Men nu äntligen börjar jag känna mig lite fastare och dessutom har kondisen förbättrats avsevärt...... så förmodligen blir jag uppringd av Slitz eller nåt när jag kommer hem med min nya modell-kropp :-)

Här kommer lite andra bilder från sista dagarna.....


Pinglan som har sytt om en klänning till ett snyggt linne.... och kanske fått lite mycket färg på sistone.



Barnen har byggt sugrör varenda dag sedan de fick paketet från familjen Svensson.... här leker Jamie med Lukas.



Jag har snöat in på vår fantastiska kycklingsallad a la Papillon, äter den typ varje dag nu.



Weiw sitter vid datorn o lär Oliver att räkna, Oliver älskar Weiw..... eller wow som han säger.



Konstnären Jamie....



Här ligger mina grabbar o leker en jättekul lek..... den går ut på att man ska säga vem i familjen som är fulast, vem som är knäppast osv..... på frågan vem som släpper surast fisar så blev svaret enhälligt Naala för den hunden är absolut äckligast i världen o hon släpper såna fisar att hon själv vaknar av dem och måste gå därifrån :-).......... vill bara påpeka att det INTE är Jens snopp ni ser på bilden, det är Olivers fot. Jens snopp är nämligen jättestor och skulle inte ens få plats på bilden..... ;-)....

Kram på er alla!

//Caroline






Postat av: Anonym

Nina Rolf, Roland o jag sitter och tittar på dessaunderbara bilder. Har precis ätit semlor. Mmm vad gott. Hoppas ni alla har det hur bra som helst. Kram från ossalla. Monica.

Postat den: 2012-02-20 / 18:15:45


Postat av: Mona

Vad härligt med en utflykt :-) Vi undrar vad det är Jens måttar mellan tummen och pekfingret på sista bilden .....? Slitz hittar dig nog i Thailand, du behöver inte vänta tills du kommer hem ... haha. Idag har vi gjort hemlagade semlor,, både bullarna och fyllningen. Gott !!

Vilka fantastiska saker Jamie har gjort, jag tror konstnär som yrke blir kanon. Jätteduktigt !!

Postat den: 2012-02-20 / 21:58:17


Postat av: Jimmy Grönquist

Ja inte var det Jens snopp,Oliver har ju rätt så stor fot på bilden,hoppas allt är bra med er

Postat den: 2012-02-20 / 22:20:18


Postat av: Caroline

Ha ha Mona, tänk att jag visste du skulle se det. Tror faktiskt det är mitt midjemått han måttar med fingrarna ;-).....eller så var det när Oliver frågade: - Hur stor blir snoppen när man blir stor pappa?? ;-)

Postat den: 2012-02-21 / 02:08:00


Postat av: Tessan

Postat den: 2012-02-25 / 23:42:07


Postat av: Tessan

Ha ha humor har ni och road blir jag så här på nattkvisten! Vilka härliga bilder. Jag blir så inspirerad och jag skulle så gärna vilja uppleva denna ö!!! Kram till er alla fyra <3

http://thereseboman.blogspot.com Postat den: 2012-02-25 / 23:43:20


  / Namn

  / Mail-adress

  / Bloggadress

Kommentar:




Spara uppgifter!