En halvjobbig dag måste jag säga....


Hej hej,
 
Idag har vi inte haft någon toppendag faktiskt. Den har väl inte varit helt kass men abolut inte som vi tänkt oss.
Efter en sovmorgon, frukost och lite slötid vid poolen så var det dags att åka till Kungliga palatset. Vi hade läst oss till att man ska kunna skyla sina axlar och helst ha täckta fötter så vi förberedde med strumpor och sjalar. När vi väl kom fram till palatset efter ca 35 minuters taxiresa (vill bara berätta att vi faktiskt ville åka skytrain men personalen på hotellet sa att vi skulle behöva ta både tåg och taxi, det lät jobbigt :-)
 
Det var väldigt väldigt varmt idag.... jag tror faktiskt att våra kroppar precis hunnit vänja oss vid Sveriges klimat så därför blev det här en chock. Värmen gör ju att man blir trött, matt, får huvudvärk och blir jäkligt lätt-irriterad om man inte är van eller har laddat med vatten o solkeps åtminstone.
 
I vilket fall så var det supermycket folk på palatsområdet....jag säger området för palatset är ju bara en liten del. Det sitter 3 gubbar o tanter innanför dörren och ropar: - Hello, you...not good!... om man inte är tillräckligt bra klädd och sedan visar de med en pekpinne att man ska ställa sig i kö för att låna kläder. Det var sjukt lång kö.... jag hade en stor sjal runt axlarna men de hävdade att jag skulle ha t-shirt. Vi hade inget val, Jens o barnen fick vänta utanför i denna stekande hettan o jag fick ställa mig i kön.....som tog upp mot en timme!!! Jag grät nästan när jag kom fram. Jag hade panikkänslor och ville bara därifrån men visste att Jamie skulle bli helt förstörd då. Svetten bara rann om mig i denna kvävande kön utan någon fläkt...det rann längs benen, ryggen och ansiktet så det såg ut som jag hade duschat. När jag försökta fråga tanten utanför om även barnen behövde täcka benen så säger hon väldigt otrevligt: - I only say this once! You need to stand in this line and borrow a t-shirt!!! Hon påminde om den där gamla tyska serien "Allo Allo Emliga Armen".  När jag äntligen kom fram och fick betala en deposit för att få låna en äcklig gammal ful skjorta så bad jag om ett par byxor till Jens också eftersom hans tydligen inte var tillräckligt långa, de ska ju gå ner över anklarna??!! Då vägrar hon ge mig dem om inte Jens själv kommer o hämtar dem.... jag fick låtsas att han var på väg och sedan smuggla ut dem, helt sjukt.
 
Nu kan vi äntligen gå in på området, barnen hade tack o lov varit jätteduktiga, ungefär 200 japaner hade fotograferat dem eftersom de har ljust hår. Vi pallade att gå runt på området max 40 minuter sedan dog vi av törst och värmeslag (eftersom vi var påbylsade från topp till tå).... vi slängde oss ut och in i en taxi tillbaka till hotellet och poolen.
 
Nu ikväll bestämde vi oss för att gå ut och hitta en god thairestaurang i närheten men det var lättare sagt en gjort. Jag vet inte om Soi 29 som vi bor i är gjort för japaner men det går jäklar inte att hitta något annat än japansk mat...vilket jag inte alls gillar. Vi gick o gick...barnen svettades o vi hade så ont i fötterna... Oliver var bajsnödig o vi hittade ingen toalett.... vi kom in på en bakgata och gick förbi en soptunna som kryllade av stora feta råttor, sååå äckligt! Till slut var tillbaka på vårt eget hotell och gick till första bästa restaurang vilket var en irländsk pub men det var ok, maten var faktiskt god o fräsch.
 
Nu pustar vi ut på rummet iallafall. Vad har vi lärt oss idag då?? Jo, Royal Palace är pampigt och fint men inte värt allt vi fick utstå. Kommer man dit en dag när det inte är stekande sol, när man är rätt klädd och kan gå rätt in så är det säkert värt det men för oss blev det bara jobbigt.
 
Vi har också lärt oss att vi inte vill bo på Sukumvit Road... inte med barn. Det finns inga området utanför där man kan strosa, bara stora stora gator med massa trafik. Svårt att hitta mysiga restauranger i närheten om man inte känner till området. Vi har tidigare bott även på Twin Tower som också ligger väldigt centalt nära de se stora shoppingcentrena..... men det var samma sak där, inga mysiga närområden och svårt att hitta trevliga thairestauranger i närheten. Vår favorit är helt klart Khao San road, allra helst området Rambuttri där vi bodde.... tycker det var bäst och där kommer vi bo hädanefter. Massa restauranger, trevliga gator man kan strosa runt på och shoppa ....samt en skön stämning...inte alls den här stressiga trafik och höghus-miljön.
 
Nu har vi bara en dag kvar i Bangkok och den kommer vi nog starta på MBK. Vi ska försöka shoppa det sista och även byta ett krossat glas på en Iphone som vi fick utav min systerson Gustav. Vi hittade flera ställen på MBK som både säljer och fixar det för ca 400 sek, som hittat ju!
 
Lite bilder från dagen....
 
 Lite säl-fria poolbilder....
 
 
 
Kram på er alla!
 
//Caroline
 
 


  / Namn

  / Mail-adress

  / Bloggadress

Kommentar:




Spara uppgifter!