Då har vi kommit in i lunken igen...


Halooo :-)
 
Vi har redan kommit in i matchen tycker jag, känns kanon! Första dagarna kände jag mig rätt frustrerad när allt gick så sakta men nu har jag vant mig igen.... var liksom tvungen att komma in i rätt lunk. Det som var jobbigt i början var att ingenting flöt på...vi hade så mycket vi ville komma igång med men thailändarna tittade ju bara på oss när vi flög förbi och undrade vad vi gick på. Man måste ta dagen som den kommer här, allra helst i lågsäsong. Hinner man inte idag så hinner man imorgon. Är affären stängd idag utan någon som helst anledning så är den väl öppen någon annan dag. Är elektriciteten avstängd en hel jäkla dag så får man väl passa på att vila :-)
 
Jag har börjat på thaiboxning nu.... kört två dagar i sträck med 1,5 timmas pass. Sååå himla kul och såå himla jobbigt. Absolut den värsta träningen jag varit med om, jag svettas säkert 2 liter per pass. Jag har så ont i kroppen nu så jag gråter nästan. Min tränare är underbar, han heter Yap....riktigt duktig.....att han är otroligt charmig är bara en bonus ;-) Jag börjar komma in lite i tekniken nu men ujj vad jag har mycket att lära. Varje gång jag sparkar fel så gör det svinont och jag får blåmärken på hela kroppen. Imorgon ska jag bara jogga och sedan är det dags på måndag igen :-)
 
En jättekul nyhet är att mamma kommer hit redan i november....det var ju meningen att hon skulle komma två månader efter jul men nu delar hon istället upp det eftersom hon längtar så. Det blir alltså en månad i november och en månad i mars....och i mars så ska hon ha syrran Nina med sig :-) Förutom de här pumorna så blir det många andra som besöker oss i år. Sara, Matte, Vidar o Valter kommer över jul..... likaså Mona, Jhonny, Elsa o Gustav. Även mitt kusinbarn Isabelle o hennes pojkvän kommer då. Sedan efter jul o nyår så kommer Ida och Isak för att stanna en månad och Corrina o Anders svänger förbi några veckor. Med sig har de Anders bror med familj och även Linus o Emelie. Jimmy är ju en inventarie här nere så han kommer både i oktober och efter jul :-) Min kusins mamma Annelie kommer i mars tillsammans med lille Ville. PG o Ingela som var här förra året kommer två hela månader i år, underbart! Sååå vi är inte rädda för att känna oss ensamma :-) Vi tycker det är superkul när familj och vänner kommer.... och även återvändande gäster för många av dem känns redan som vänner.
 
På Papillon är det full ruljans nu (för att vara Thailand). Vi har haft en massa folk där som hugger ner våra palmer som växer genom vår restaurang. Sorgligt men vi hade inget val för cocosnötterna tog sönder vårt tak hela tiden så det regnade in. Sedan har vi börjat "möblera" om i köket...köpt ny diskho och flyttat ut den på baksidan för att få plats med en riktigt ugn i köket. Vi ska ju ha en café denna säsongen varje dag mellan 11-16 och sedan vanlig restaurangmeny på kvällen. Detta göra att vi behöver en riktigt ugn för att kunna baka mycket mer än förra året. Vi har även lagat taket i restaurangen, vi har börjat sätta upp hyllor, vi putsar, vi målar, vi plockar snäckor för att göra fint utanför bungarna och mycket mycket annat som jag inte kommer på nu :-)
 
Idag har vi köpt en tvättmaskin, Jens håller på att koppla in den nu, (han skrek precis att han hatar de här jäkla skitkopplingarna de har i Thailand) så vi får väl se hur det går. Vi lämnar ju alltid bort vår tvätt men har kommit på att vi nog tjänar ganska många kronor på att ha en egen maskin när man bor här året om. Vi har även lyxat till det och köpt en 32" platt-tv.....det ni!!! Det var till barnen för att de ska kunna spela på sitt nya Xbox....det är inte så kul att göra det på en 21" tjockis. Och inte nog med detta.... vi ska även köpa en dammsugare!! Ska blir riktigt skönt för det är svårt att få det riktigt rent med sopborste.
 
Igår sprang personalen på en kobra på Papillon, inte kul alls. Naala hade skällt på den och den hade rest sig högt eftersom den kände sig hotad. Allt gick tack o lov bra o den ringlade iväg. Nu i lågsäsong är det ju mer ormar och de är mer närgångna. Härom dagen så kom Jamie springande o berättade att det satt en ekorre i en bur bakom en av bungarna..... jag frågade Lai o Daeng varför och de skulle tydligen äta den. Tja, varför inte :-) Det är inte så att vi inte ger vår personal mat..bara så ni vet. De är tydligen vanligt att äta ekorrar här.
 
Oliver och Ayatoh
 
Barnen älskar att vara på Papillon nu när vi varit borta så länge, vi får dra dem därifrån. De leker med Ayatoh hela tiden.
 
Penaeng Curry...det här är så otroligt gudagott. Det måste ni prova när ni är i Thailand....det ska vara riktigt spicy!
 
Här är det dags att ta ner palmerna... de fick kapa bit för bit och svinga bort bitarna för att de inte skulle krossa taket.
 
De var åtta personer till detta :-)
 
Vår nya tvättmaskin!!!
 
O nya tv:n....lyx ska det va :-)
 
Jens o Daeng arbetar hårt.... eller...arbetar iallafall :-)
 
Nu är det dags för oss att åka ut o äta, kram på er alla, vi hörs snart igen.
 
//Caroline
 
 
 
 
 


Postat av: Frallan

Har ni ingen tvättmaskin på Papillon? Ni kan ju tjäna pengar på "Laundry Service". På Nature House tvättade gästerna för ca 15 000 Baht förra säsongen så tvättmaskinen jag köpte hade ju betalt sig själv ganska snabbt!

Svar: Tvättade gästerna själva eller tvättade ni åt dem Frallan?
Btw.... såg på Bathsold att Chill Out på Long Beach är till salu eller for lease. Mysigt litet enkelt ställe som förmodligen har rätt bra potential. Kanske nåt för dig?
http://www.bahtsold.com/en/view/popular-unique-backpacker-hostel-for-lease-sale-105493
gronqvist.blogg.se

http://tastelikechicken.blogg.se/ Postat den: 2012-08-12 / 12:10:08


Postat av: Frallan

Min städerska tvättade åt dem. Hon fick även 30% av de pengarna vilket utökade hennes lön. Vi tog 40 baht/kilo.

Tack för tipset om Chill Out. Ska kolla upp det.

http://tastelikechicken.blogg.se/ Postat den: 2012-08-12 / 15:43:52


Postat av: Frallan

Min städerska tvättade åt dem. Hon fick även 30% av de pengarna vilket utökade hennes lön. Vi tog 40 baht/kilo.

Tack för tipset om Chill Out. Ska kolla upp det.

http://tastelikechicken.blogg.se/ Postat den: 2012-08-12 / 15:45:04


Postat av: Jimmy g

Jens kan väll tvätta för 20 baht kg så får han ett jobb han klara av

Svar: Mja,,, jag är faktiskt osäker på om han klarar det. Vi behöver nog hitta nåt enklare. Kanske sopa lite löv eller nåt? ;-)
gronqvist.blogg.se

Postat den: 2012-08-12 / 19:13:36


Postat av: Fredrik

Vad kul att följa!!

Postat den: 2012-08-13 / 00:24:43


Postat av: Jens

Jaha, och vad ska Jimmy göra då när han kommer???? Den jöken misslyckades ju helt med pooljobbet och vad jag vet ligger ju intiligens nivån långt under min så tvätten kan vi ju glömma. Kanske kan extraknäcka som kapsylöppnare...?

Postat den: 2012-08-13 / 15:58:15


  / Namn

  / Mail-adress

  / Bloggadress

Kommentar:




Spara uppgifter!