Ssssssssssssssssssssssnake!!! :-)


Ho ho ho..... snart är det jul. Helt sjukt vad tiden går fort nu, det är ju bara 12 dagar kvar! Dags att börja fundera på julklappar till barnen antar jag :-)

Här är allt bra, vi har åter igen en dipp så endast 3 bungar är upptagna just nu. Många på Lanta säger att det är värsta året på länge, att det är så lite folk.... men vi har ju inget att jämföra med så det är svårt att säga hur det har påverkat oss.

Iallafall är det orm-år. Det har regnat mycket och därför har ormarna frodats vilket inte alls är kul. Vi har haft ett gäng på sistone och även om ormar är väldigt skygga varelser som flyr så fort de kan så blir jag ändå nojjig..... framför allt tänker vi ju på barnen. Igår när vår nya tjej Naa gick förbi ett ihåligt stenröse med växter i så fick hon syn på en svart orm som låg där och sov. Hon larmade direkt och några ur personalen försökte ta den (få bort den eller döda den) men den ringlade in i håligheterna i stenröset. Eftersom det var en giftorm fick vi kalla kårar, vi går ju förbi där varje dag...usch. I allafall så försökte vi röka ut ormen, vår städerska stod med en egentillverkad ormfångare (en stav med en lina som hon drar åt :-) men ormen kom inte ut hur mycket vi än eldade på. Till sist fick vi ringa de som har ormfarmen längre ner på ön och de kunde tack o lov komma hit....de eldade på i över en timme och stack med pinnar i varenda hålighet innan den till sist gav sig och kom ut. Skööööönt!! De gick även igenom resten av vår resort utan att hitta några fler och efter det så visade de oss hur vi "ormsäkrar" Papillon....vilket vi nu har påbörjat. Vi har köpt fisknät som ska grävas ner runt hela stället och vi klipper ner varenda liten tuva samt eldar upp massor av trä och löv just nu.

Vad har mer hänt då?? Tja...jag ser ut som en fläskpadda insåg jag när jag såg ett kort på mig själv igår, det var faktiskt riktigt hemskt. Medan resten av familjen går ner i vikt här i Thailand så går jag av någon anledning upp i samma takt. Det var bara att ta tag i att så imorse var jag ute o joggade 40 minuter och från och med i morgon har jag en personlig tränare som ska träna med mig 2-3 gånger i veckan och även coacha mig vad det gäller kosten. Hon är väldigt duktig enligt några vänner som går hos henne så det ska bli jättekul faktiskt, jag har aldrig haft en personlig träningscoach.

Naa, den nya tjejen som skulle jobba tillfälligt hos oss i 2 veckor har vi nu anställt i stället.... hon är helt underbar och jätteduktig så vi kunde helt enkelt inte släppa henne. Hon ska hjälpa till med allt möjligt.

Idag fick vi ännu en super-review på Trip-advisor.... så vi svävade på moln där ett tag :-)



Här grävde vi lite bland gamla julsaker som vi hittade i förrådet.... Passar ju bra eftersom Jamie ska vara tomte imorgon ï Luciatåget.



Häromdagen var vi på stranden hela förmiddagen och åkte omkring i Jamies gummibåt..... eller rättare sagt så åkte barnen omkring medan jag tvingades vara haj som anföll dem :-)



Oliver älskar att "surfa" på sin bräda vid strandkanten, han ramlar hela tiden och skrattar sedan åt sig själv.



Här börjar vår ormjakt....



O här tar killarna från ormfarmen över och fortsätter elda....



Till slut kom den rackaren ut :-) Det är en dödlig giftorm men alla dör inte, vissa blir bara förlamade :-) Vi läste någonstans att den dras mest till vissa blodgrupper..... man kan ju hoppas att man tillhör "rätt" grupp.



Jamie är som vanligt väldigt modig! Båda barnen kände på ormen.... vi försöker lära dem så mycket som möjligt om hur ormar fungerar och var de brukar gömma sig...vad de ska göra om de möter en orm osv.



Här eldar vi nu för fullt upp allt som eventuellt kan dölja en orm....



Här är Naa..... som förhoppningsvis kommer stanna länge hos oss. Hon bor på andra sidan ön med sin pojkvän. Hon har en vuxen son som går på universitet i Bangkok.



Rosor ser man nästan aldrig på Koh Lanta, det är för svårt att få dem att växa i det här torra klimatet..... men Naa har iallafall lyckats i sin egen trädgård och idag gav hon den här till oss och tackade för att vi gett henne ett jobb..... (som jag sa, hon är en underbar :-)

Nehe.... nu ska jag ner till bungen och äta en morot..... jippi.

Kram på er alla och glad Lucia :-)




Postat av: Corrina

Gud vad vi längtar nu, fast inte till ormarna .....Här hemma är det grått och trist och ständigt duggregn. Vidrigt !!

Postat den: 2011-12-12 / 15:06:36


Postat av: Jimmy G

Det vet i fan om man vågar gå halvfull på papillon o möta ett sådant odjur.

Postat den: 2011-12-12 / 15:08:16


Postat av: Jens

Visste väl att du var en tönt, odjur. Det är vardagsmat för oss tuffingar på Lanta.

Har du övat på din engelska så Annette fattar vad du yrar om när du ramlar in efter en natt med Kungen.

Postat den: 2011-12-12 / 15:51:56


Postat av: Jimmy G

Jens varför står du så långt ifrån stenröset på kortet.

Du kan va lugn Jens snart kommer snake-hunter ner till dig.Min engelska ska inte Anette förstå det blir nog bäst så.Ha det så bra

Postat den: 2011-12-12 / 16:52:09


Postat av: Jimmy G

Jens varför står du så långt bort när du tittar på stenröset.Du kan vara lugn snart kommer snake-hunter till dig.Min engelska ska inte anette förstå det är nog bäst så

Postat den: 2011-12-12 / 19:10:22


Postat av: Tessan

ja vad ska jag säga. Jag tänkte skriva nåt men jag fastnade i konversationen här på kommentar-sidan. hahaha Jens och Jimmy är ganska kul typer tycker jag!! Ni får nog roliga veckor nu när gänget kommer ner:))) Kram till er alla <3

http://thereseboman.blogspot.com Postat den: 2011-12-12 / 22:06:51


Postat av: Jens

Så sant :-)

Varför jag står så långt ifrån?? Det vet du väl att det är målvakten som fångar allt och de är inte med i spelet förrän det hettar till. Avvakta, läs av spelet och agera, samma gäller vid snake-hunting. Du har mycket att lära hör jag. Tessan, Jimmy är allt annat än rolig:-)

Postat den: 2011-12-13 / 02:18:58


Postat av: Sara&Mattias

Oh my good vilken jättebamsing till orm :) haha!

Riktigt coolt med en peronlig tränare Caroline, kan se dig springa efter en fit thailändare längs Long Beach med en morot som gör att du inte ger dig i första taget ;) (För jag hoppas du var smart och valde en manlig)

Det ligger i släkten med att gå upp i vikt i värmen...ni såg ju Mattias som var undernärd när vi kom hem medans jag gottade på mig 4 kg!????



Kramar till er och kidsen!

Postat den: 2011-12-13 / 13:03:02


Postat av: Emma Svensson

Ångrar nästan att jag inte följer med pappa och Els-Mari ner till er i januari och hade kunnat kolla på alla ormarna, älskar dom!!! Och sedan hade det självklart också varit roligt och se hur ni har det// Ha de bra i värmen Emma

Postat den: 2011-12-15 / 12:20:54


Postat av: Jens

Alla är välkomna Emma:-)

Lanta har ju rätt många ormar men man ser de sällan men visst tar man en vandring i Nationalparken kan du stöta på en Cobra om du har tur:-)

Postat den: 2011-12-16 / 04:30:40


  / Namn

  / Mail-adress

  / Bloggadress

Kommentar:




Spara uppgifter!