Ännu en dödsolycka på ön.....


 
 
 
 
Ja då var det dags igen.... den här gången precis utanför Papillon. Det är så himla sorgligt, och framför allt onödigt.
 
I eftermiddags så befann jag mig nere vid bungarna när jag hörde en bil tvärbromsa långt borta....ljudet var så högt och höll i sig så länge....och avslutades med en riktig krasch. Jag fick direkt en klump i magen o började fundera på om Naala hade blivit påkörd. Sen slog det mig helt plötsligt att Jens åkte iväg med motorcykeln en stund tidigare! Jag började småspringa mot restaurangen och såg att Naa vinkade åt mig att jag skulle komma.....usch.... då fick jag lite panik o tänkte att nu är Jens inblandad. Jag rusande igenom restaurangen o ut mot vägen och hjärtat stannade nästan innan jag fick syn på Jens röda tröja. Han stod vid vägkanten en bit bort.
 
Det var en stor olycka....fullt med människor var samlade och flera bilar stod redan i kö. Jens kom och sa bara till mig: - Gå inte dit, du vill inte se.
Jens var chockad, han var tvungen att hålla sig i och kände sig svimfärdig. Han såg framför sig hur det var jag och barnen som låg där istället....
 
Det var ett ungt par från England som körde på en motorcykel och blev påkörda av en bil som kom i hög fart. Bromsspåren efter bilen var säkert 50 meter så föraren måste kört ganska fort. Efter vad vi förstått så skulle paret göra en u-sväng och blev stående mitt i vägen för det kom bilar från andra hållet...de hann inte undan.
 
Några av våra gäster såg olyckan och sprang fram för att hjälpa till. Mannen var så klart chockad och försökte gång på gång resa sig men kunde inte eftersom hans ben var krossat. Han frågade gång på gång hur hans flickvän mådde, han hade ju ryggen mot henne och kunde därför inte se henne. Våra gäster kunde bara svara att hon mådde inte så bra.... de såg ju direkt att kvinnan var död. Tänk vad denna stackars människa ska gå igenom nu.... han ska bära på det här resten av sitt liv. Föraren stack... vet inte varför men jag hoppas att det var av chock...för så hemsk kan ju ingen vara. 
 
Det är så otroligt sorgligt och onödigt att det här ska hända gång på gång. Varje år så dör 25 personer här på Koh Lanta i trafiken. Det beror på följande:
1. Det finns inga hastighetsbegränsningar på Koh Lanta
2. De allra flesta kör utan hjälm
3. Många kör fulla
4. Polisen är nästan aldrig ute och gör några kontroller
 
Att polisen lyser med sin frånvaro är ju illa nog... de är ju hur många som helst som jobbar på den där stationen men jag vet i tusan vad de gör. Att det inte finns några begränsningar på ön är ju mycket märkligt.... allra helst eftersom många här har påpekat det för polisen flertalet gånger och bett om en förändring. MEN det som förvånar mig mest är nog att så få människor bär hjälm. VARFÖR?? Att thailändarna inte gör det är inte så konstigt, de har vuxit upp så. I sverige för 50 år sedan hade ingen varken bilbälte eller cykelhjälm på sig...det har ju med upplysning och en stor beteendeförändring att göra. Men att alla västerlänningar som kommer hit skiter i hjälm övergår mitt förstånd. Blir man odödlig bara för att man är i ett annat land? Borde det inte vara ännu viktigare att ha hjälm i ett land där trafiken är helt galen? Det är dessutom vänstertrafik vilket många är ovana vid. Bland de som bott här ett tag är det nästan ingen som har hjälm. Nästan ingen av våra vänner använder hjälm!
 
Nästa konstiga grej är att såå många kör fulla. Både motorcykel och bil. Jag menar det skulle ju aldrig hända i Europa...allra helst inte i Sverige. Här är det ju helt naturligt att sätta sig på hojen efter en krogkväll, det är så man tar sig hem helt enkelt. Man vågar ju inte tänka på hur många alkohol eller drogpåverkade man möter varje dag. Det är bara så märkligt att något som är så tabu hemma i väst... helt plötsligt blir helt naturligt i Thailand.
 
Sen splashar de ut i media att det är en dödsfälla att åka till "paradiset". Si o så många turister dör varje år i den hemska trafiken. Det är ju i och försig sant men ingen talar om den här galna beteendeförändringen som sker hos oss västerlänningar när vi åker till "paradiset".
 
Vi har känt oss skakade hela dagen. Vi funderar på om vi borde köpa en bil istället.... man borde ju vara lite mer skyddad då. Det är bara så förbaskat dyrt.... även begagnade bilar här nere är dyra för andrahandsvärdet är högt. Vi får se hur den här säsongen går, kanske får vi råd att köpa en så småningom. Fram tills dess kommer iallafall vi krypa fram på vägarna. Vi är hyfsat vana förare nu men man vet ju tyvärr aldrig vilka idioter man möter.
 
Kram på er alla, ta hand om er och njut av varje stund.
 
//Caroline
 
 
 


Postat av: Frank

Fruktansvärt. Hörde ryktet nere på Klong Nin igår. Såg bromsspåren idag, man fattar att det gått fort. Men att föraren sticker är snarare regel än undantag, men beror knappast på chock, de vill inte bli skyldiga några pengar eller betala några kostnader. Smitning i tron om att klara sitt eget skinn, och har de rätt kontakter på ön så kommer de slippa påföljd. Möjligt att jag blivit cynisk men att det skulle finnas någon empati för offren tror jag faktiskt inte. Oerhört tragiskt hela historien och det är bara en tidsfråga innan det sker igen.

Svar: Ja Frallan, det är så jäkla drygt. Men pengar är allt för många människor här nere!
gronqvist.blogg.se

http://tastelikechicken.blogg.se/ Postat den: 2012-11-29 / 06:55:07


Postat av: Micke

Det är ju inte klokt! Jag undrar hur många olyckor som ska ske innan något görs! Hastighetsbegränsning känns ju som en självklarhet. Ni får sätta ut en skylt utanför papillon, - SLOW DOWN!! (som om det skulle hjälpa).

Svar: Det är ju ingen som kan läsa engelska så de tror väl det är reklam för nåt nytt matställe :-)
gronqvist.blogg.se

Postat den: 2012-11-29 / 18:40:47


Postat av: Anonym

Ja, fy fan! Det är hemskt och fördjävligt helt enkelt!
Å vi som tycker att Lanta´s trafik är relativ lugn och enda stället vi kan tänka oss att hyra motorbikes... :(
Men som sagt folk tror de är odödliga, är de inte det så är de fulla eller påtända...

Svar: Jo så är det.... riktigt drygt att veta att man ska behöva dela väg med dem bara. Lutar åt att hyra bil istället.
gronqvist.blogg.se

Postat den: 2012-11-29 / 19:18:46


  / Namn

  / Mail-adress

  / Bloggadress

Kommentar:




Spara uppgifter!