Over and out

Då har vi kommit hem till Sverige igen efter en fantastisk resa. Vi har så mycket upplevelser i bagaget så det lär ta tid att smälta.

Nu är det dags att lägga ner bloggen, kanske tar vi upp den igen nästa resa...förhoppningsvis safari i Tanzania, vi har redan börjat drömma :-)

Tack alla som har följt vår resa, vi önskar er alla en riktigt skön vår och sommar!

Vår favoritbild från resan....

Kramar från Jamie, Oliver, Jens och Caroline

Sista dagen i Thailand

JAMIE OCH OLIVERS BLOGG...

Vår sista dag i Bangkok åkte vi till en nöjespark och det var superkul, bland det bästa på hela resan. Parken var helt enorm, och där fanns precis allt man kan önska. Ett stort vattenland med massor av roliga rutchkanor, gissa om vi åkte mycket :-) Sen fanns där en stor dinosauriepark där man åkte runt bland dinosaurierna i en jeep precis som i Jurassic Park, och alla dinorna rörde på sig. Sen fanns där också en safaripark, vi åkte runt i ett tåg bland lejon, giraffer, gorillor, zebror, elefanter o massor av andra djur. Alla var låtsasdjur men de såg verkliga ut och rörde sig, till och med ögonen rörde sig. Parken hade också ett stort tivoli med jättemånga karuseller. Oj vilken dag vi hade!

Bangkok

Wow vilken underbar stad, vi bara njuter!! Idag har vi haft en väldigt intensiv men fantastisk dag, efter några timmar vid poolen så kände vi för att uppleva Bangkok lite. Tillsammans med Jimmy, Hanna och barnen slängde vi oss in i en taxi och bad dem köra oss till piren. Bara att åka taxi i den här otroliga staden är ju spännande, fatta att det bor över 10 miljoner människor här och nästan 20 miljoner arbetar här....och det märks! Det är en riktigt pulserande stad som har väldigt stora kontraster. Fattiga kvarter varvas med dyrbara tempel och skyskrapor.

I hamnen hyrde vi en båt (typ en longtail med tak) som puttrade fram med oss på floden i över en timme, det var så coolt :-) Vi åkte bland annat förbi det kungliga palatset, såg enormt ut! Sen gick vi i hamn vid en liten marknad där vi strosade och åt lite lunch vid en enkel servering på plaststolar. Medan vi gjorde det så sprang det en råtta förbi bordet...hrm...lite ofräscht kanske :-)

Vi tog sedan en taxi till ett tempelområde där vi tittade på den liggande buddhan som är 35 meter lång, som vanligt fick vi sedan dra Jamie därifrån för om han fick bestämma skulle vi tillbringa alla tid i världen bland gyllene tempel, han älskar det :-)

Efter ett snabbt ombyte på hotellet så åkte vi till MBK, en enorm galleria som är 8 våningar högt och rymmer över 2000 affärer, otroligt vad stort det var. Vi shoppade loss allt vad vi orkade och sedan strålade vi samman med Jimmy, Hanna, Sara, Mattias och barnen för att äta på Pizza Hut.

Nu är det dags att sova, imorgon ska vi till ett stort vattenland :-)

Bangkok måste vi tillbaka till....finns hur mycket som helst att uppleva här :-)

Naturens makter...

Ja det gick inte riktigt som vi hade tänkt. Vi nämnde ju hur mycket det regnade men att det skulle utveckla sig till en mindre naturkatastrof var vi inte beredda på. Vi kan ju bara tacka gud för att vi bor på Rocky´s resort, annars hade vi fått leva i misär de här dagarna.

Hela ön dog känns det som, knappt ingen hade el eller vatten, det blåste o regnade så mycket så det knappt gick att sticka ut näsan. Översvämningarna har varit hemska, till och med Rockys som ändå inte varit så drabbade som många andra, fick problem. Poolen var svart utav alla jord och sand som rann ner från högre höjder, det forsade in vatten i deras kök osv osv. Men som tur var så har Rockys ett reservaggregat så vi har faktiskt haft el nästan hela tiden o de har behandlat oss som kungliga. De har servat oss med vatten o mat, hela tiden hjälpt oss med ombokningar och de har varit fantastiskt omtänksamma. De flyttade över oss till en stor flådig thaivilla och här har vi haft det gott efter omständigheterna.

Vi är nu bokade på ett plan till Bangkok ikväll som vi hoppas komma med (det regnar fortfarande så vi är inte säkra). Sedan ska vi bo i Bangkok två nätter för att sedan åka hem söndag natt, vi hoppas vara i Sverige på måndag någon gång.

Här om dagen ville vi försöka komma med ett plan så vi tog oss till flygplatsen men när vi kom dit så var det tusentals hysteriska turister där och vi vände direkt o åkte tillbaka till Rocky´s. O det var ju en himla tur för alla plan var inställda. Det var en hemsk resa dit o det var knappt att vi tog oss fram pga vattenmassorna. Det låg stora stenblock på vägarna efter jordskred och asfalten var helt sönderslagen eller bortspolad. Stackars alla thailändare som har råkat illa ut, vi lider med dem.

Här kommer några bilder från vår färd till flygplatsen (barnen tyckte iallfall det var spännande)

Nu längtar vi efter sol och värme, det har vi inte fått på ett tag, hoppas ni kan bjuda på det i Sverige :-)