Bröllopsdags-presenten som slår allt...!!!


Japp, då var det min tur att skriva...kryss i taket som frugan skrev på igår...
Som ni kanske vet är jag ingen stor poet och HATADE verkligen uppsattsskrivning i skolan men jag ska göra mitt bästa för att det inte ska bli alltför långtråkigt att läsa:-)

Allt började för några månader sedan med att vi fick för oss att ta varsitt dykcert, det var jag, Anders och Jimmy. Vet att ni tänker det samma som jag : Jimmy, hur ska den mesen klara av det??? men det gjorde han faktisk...nåja kursen gick bra och uppdyken var sådär, man var nervös och i vissa fall skiträdd att något skulle gå fel bla bla bla.

kl. 06.00 i lördags ringer klockan...kan ju inte påstå att jag flyger upp ur bingen. Palm Beach Divers kommer 20 över och hämtar mig för båten ska gå kl. 7 och innan dess ska man hinna testa ut lite utrustning och ta en kopp kaffe utanför dykcentret.  När vi kommer dit möts vi av Lisa, Palm Beach D. ägare... en pigg tjej som för övrigt har blivit en god vän till oss eftersom hon ofta är hos oss och äter.

Klockan blir 7 och vi rör oss ner mot stranden för att komma till båten som är ankrad strax utanför Long Beach. När all utrustning och personal är ombord blir det genomgång av dagen och på vad som väntar oss.
Vi ska ut till ett dykställe som ligger ca. 2,5 halv timma ut från Lanta. För att ta oss dit passerar vi Phi Phi öarna som för övrigt kommer bli dagens sista dykplats. Men först bär det av mot Shark Point och Anemone reef. 





Resan tar ju 2,5 tim så jag passar på att lapa lite sol medans jag pluggar på ett avsnitt i dykboken som handlar om djupdykning eftersom jag ska ner på 25-30meters djup ...Hmmm, blir allt lite nervös när jag tänker på det. När vi har ca en timma kvar till Shark Point sätter jag mig med min dykinstruktör, Remco från Holland och går igenom dyket. Man pratar om hur strömmarna går, vilket djup man ska börja på och vilken dykriktning man ska ta. Vi kollar på vilka fiskar och andra saker man kan stöta på osv. Självklart så för väntar man ju sig haj på Shark point men Remco förklarar att han aldrig har stött på en haj där under alla sina dyk han gjort här så han lovar inget. 

Gear on..Remco och jag gör oss redo och jag känner hur pulsen ökar när vi närmar oss dyket. Vi står redo bak på båten och vi tar på oss masken som för övrigt är ny för dagen. Shit tänker jag, Andas...Andas...det är allt du behöver tänka på tänker jag och så tar jag ett stort kliv ut i havet. Jag når ytan igen och vänder mig om mot båten och gör klartecken, allt känns bra. Masken håller tätt och det känns riktigt bra....Remco gör tecken att det är dax att dyka. Vi tömmer våra västar och vattnet sluter sig runt mig samtidigt som jag sakta sjunker mot djupet. Jag kollar min djupmätare med jämna mellanrum och tryckutjämnar där emellan, 6-8-10 meter, trycket ökar på min dräkt och jag känner mig fortfarande väldigt lugn, all oro är borta och jag gör okej tecken till Remco som instämmer med ett tecken och en nickning...16, 19 nu är vi på botten och mätaren visar 20,4 meter och temperatur mätaren står på otroliga 29 grader. En mäktig känsla infinner sig i mig och jag tittar upp mot ytan och ser att det är fler dykare på väg ner. 

Tyvärr är det ganska strömt idag så vi väljer att inte gå längre ur från revet då sikten där är för dålig men det kommer ju fler tillfällen att gå djupare:-)
Vi börjar sakta simma mot revet som jag har framför mig. Livet här nere går inte att beskriva med ord det måste bara upplevas, men för att ni ska få en bild av vad vi stötte på i detta dolda paradis har jag tagit några bilder från nätet och lagt nedan. Alla dessa arter stötte vi på under dagen, som ni ser är det inga haj-bilder där men med en dykdag som denna skiter jag fullständigt i att vi inte såg några hajar. 




Lion Fish                                                   Sea Slug


Alla dessa små sjö sniglar har redan blivit en av mina favoriter, finns i alla dess storlekar och den på bilden är ca. 2 cm lång så det krävs ett tränat öga att finna dem, Remco visade mig annars hade jag aldrig sett den. 




Clown fish (Alias Nemo)                               Jans´s Pipefish


Jans´s Pipfish, otroligt skygg och svår upptäckt, självklart var det Remo som visade den.





Banded sea snake

En av världens giftigaste ormar men otroligt vacker och snäll för den delen.





Sea Horse                                       Scorpion fish


och till sist vill jag bara tillägga att dykning är något alla borde prova, jag trodde man fick se mycket genom att snorkla men har man en gång fått uppleva Anemone reef som var dagens höjdpunkt så kan man bara älska dykning.

Jag säger hejdå med en slängkyss från en av havets kaxigastes lilla varelse en Yellow box fish som med sina 3 cm ställde sig på sidan och putade på munnen för att försvara sitt lilla bo när vi närmade oss.



See you !!!



    



Postat av: Jimmy Grönquist

Ser härligt ut snart kommer jag.

Men snälla Jens låt Caroline skriva istället så det blir bra, jag menar folk undrar vad det är för fel på dig.Ha det så bra

Postat den: 2012-02-28 / 18:24:57


Postat av: Els-Mari

Hej Jens! Mitt hjärta började slå extraslag när jag läste detta. Var lite orolig tills jag hade läst allt, och att det gick bra. Jag förstår att det är spännande och intressant. Härligt att ni har det så bra, då mår också jag bra. Hälsa alla och ge barnen extra många kramar. Kram Els-Mari.

Postat den: 2012-02-28 / 19:19:41


Postat av: Mattias Svensson

Tycker du ska fortsätta skriva i bloggen Jens, man bet ju på naglarna ända till slutet. Det var spännande läsning och med ett slut som var jättevackert! Ärligt talat så är det superkul att följa er. Ha det bra!!

Postat den: 2012-02-29 / 21:46:44


Postat av: Anonym

Det var ett tag sedan jag var inne, det har verkligen häntyd MASsOR hos er! Jätte kul att följ ert äventyr där borta! Sköt om er kram Johanna med familj

Postat den: 2012-02-29 / 22:01:30


Postat av: Glenn Sjö

Heeej Caroline!

Hoppas att allt är bra med dig och din familj.

Jag har så länge undrat hur du och Jamie mår, och sedan fick jag nys om denna sida.

Kan du inte maila din mailadress till mig, jag är så nyfiken på hur ni har det.

Jättekul att se din blogg, hälsa Jamie.

Glöm inte skicka adressen, kram Glenn Sjö

Postat den: 2012-03-20 / 17:12:19


  / Namn

  / Mail-adress

  / Bloggadress

Kommentar:




Spara uppgifter!