Ja här tar man saker i egna händer...


Som vanligt händer det galna saker här nere. Tyckte ändå att det kändes ovanligt harmoniskt igår för att vara högsäsong men det ändrades vill jag lova. Precis när jag och Jens skulle gå o lägga oss igår kväll så ringer Emma från Papillon o pratar alldeles för fort så jag hörde bara hälften men jag hörde Orm - Ning - Blod. Ning hade blivit ormbiten på Papillon och det blödde. Jag slängde på mig kläderna och bad Emma möta upp mig omedelbart med Ning. Jag åker raka vägen ner till Dr Salarin här på Long Beach och där möter Emma upp mig tillsammans med Ning och Daeng i tuk-tuken. Salarin hade stängt, klockan var närmre 22 på kvällen. Jag bad dem följa mig vidare till en annan klinik en bit bort, Siamkliniken och de hade tack o lov öppet. Som vanligt i Thailand var det allmänt oorganiserat men jag fick iallafall fram att de hade inget serum, vi måste vidare till sjukhuset på Lanta som ligger på andra sidan ön, över en mil bort. De hade ingen som kunde köra ambulansen för han hade slutat för dagen?! De fick springa runt o leta och hittade en som kunde köra ambulansen i närheten.
 
Vi fick in Ning i ambulansen, hon kunde inte stödja på foten där ormen högg så Daeng fick ta henne på ryggen. Jag och en sköterska åkte med Ning i ambulansen. Hon var jätterädd o hade hjärtklappning till max. Försökte lugna henne så gott det gick o fick henne att fokusera lite på andningen. Hennes fot var lite svullen men det såg ändå ok ut tyckte jag. En trasa var hårt knuten över bettet. Föraren vi hittade måste varit rallyförare tidigare för vi åkte nästan upp i taket några gånger och helt plötsligt lossnade hela den långa hyllan som hängde på väggen i ambulansen och for rätt ner i huvudet på Ning som låg på britsen.... otroligt att hon inte svimmade. Till slut kom vi fram och de tog emot henne direkt vid akutingången. Tycker att de skötte sig bra faktiskt....men har ju hört mycket skit om Lanta Hospital men min upplevelse var hyfsat positiv tycker jag. De satte direkt en nål och tog hennes blod, de förklarade lugnt o stilla för henne vad som kommer hända osv. Vi fick veta att de har serum där ifall det skulle behövas, himla skönt att veta. Vi har alltid trott att man måste veta vilken orm det är för att kunna få serum men tydligen kan de se det på blodet också. I vilket fall så rengjorde de såret och det såg fint ut, det fortsatte inte svullna vilket var bra och hennes blod verkade också ok. De berättade att de nu kommer kolla hennes blod var 6e timme i 24 timmar för att vara säkra. När Ning kom i säng så var klockan närmre midnatt och det finns ju inga taxibilar omkring sjukhuset som ligger mitt ute i ingenstans. Jag lyckades få en sköterska att ringa till en vän som kunde köra mig tillbaka till Long Beach för en halv månadslön typ. När jag kom tillbaka så åkte jag till Siamkliniken och tackade dem samt betalade ambulanstransporten.....och sen åkte jag till Papillon för att kolla läget där. Allt var tyst o släckt...bara Naala vaken som satt o vaktade...så jag åkte hem o sov.
 
Det som hände var faktiskt helt otroligt ovanligt. Ormar är ju normalt väldigt skygga men just den här sorten (vet vi nu i efterhand) är väldigt snabba, alerta och ganska aggressiva. Den tog sig på något sätt in i receptionen medan Ning och Emma stod o pratade. Ning går in i köket och kommer sedan tillbaka in i receptionen och verkar ha trampat på ormen som direkt högg henne i foten. Det var en liten rackare, brun och inte så lätt att se i halvdunklet. Ormen försvann sedan ut och Daeng o Emmas pojkvän Fai försökte ta den men den var för snabb.
 
För ett tag sedan hade vi en liten liten rackare i köket på Papillon. Rätt komiskt faktiskt för den hade ringlat ihop sig vid sladdarna till mikron och när Naa kom på morgonen o skulle sätta i sladden så rörde den på sig vilket fick henne att skrika högt :-) Det var bara en liten bebis men Daeng som såg både den och även den som bet Ning sa att det var samma sort. Brun med lite mönster på. Senare under dagen idag så kom Daeng o ropade på Jens för han hade hittat en till på området så de fångade den och vi kunde kolla upp den på nätet...tack o lov är den ofarlig. Som sagt snabb o aggressiv men dock ofarlig :-) Minns att det var många ormar på Lanta denna perioden även förra året....de flesta ofarliga men det vet man ju aldrig innan. Har bara idag sett 3 påkörda ormar längs vägen.
 
Idag fick vi även höra om en annan sak som hänt på Koh Lanta för några dagar sedan....en riktigt hemsk sak. Det här är vad vi fått höra...både av vår egen personal och även från andra västerlänningar.
En liten flicka på 5-6 år blev våldtagen för några kvällar sedan av en vuxen man nere på Klong Khong. Grannar hörde flickan skrika men förövaren hann därifrån. Dock glömde han kvar sin mobiltelefon när han flydde och genom bilder och information kunde de få fram att det var en thailändsk kock som jobbar på ett av hotellen. Innan polisen hann ingripa så tog anhöriga och vänner saken i egna händer och stenade mannen till döds.
Vad ska man säga.... att stena någon till döds är ju riktigt hemskt men att våldta och utnyttja ett barn är ju det värsta som kan hända. Flickan är tydligen på Krabi sjukhus och kommer förmodligen återhämta sig... iallafall fysiskt.
 
Lanta Hospital.... här innanför låg Ning på sin brits.
 
Tro det eller ej....vad möter oss i går!! Jag som till o med gått så långt att jag skrivet till ambassaden och bett om hjälp med att pressa polisen till att få upp skyltar. Tydligen gjorde den senaste olyckan att de kände sig tvungna att göra något. De har satt upp de här banderollerna på 3 ställen vad jag sett, Saladan, Klong Dao och Long Beach. Om bara polisen kunde följa upp med kontroller också så kanske det faktiskt kan bli en förbättring!
 
Dock såg en av banderollerna ut så här idag så det är väl tveksamt om den hjälper :-)
 
Här har vi mr aggressivo, vars släkting nästan gav oss hjärtsnörp. Han ser större ut på bilden än han är, jag zoomade.
 
Nehe, nu får det räcka för idag. Vi längtar efter lite sömn för natten som gick bjöd inte direkt på det . Ning är hemma hos sig nu välbehållen och är nog på benen imorgon igen.
 
Stor kram på er därhemma!
 
//Caroline
 
 


Postat av: Sara Svensson

Hmm, du hade inte kunnat vänta med sådana inlägg tills efter nyår? Vi får definitivt ha en säkerhetsgenomgång när vi kommer ner hur man ska göra för att ormsäkra...
hua!
Skönt att Ning klarade sig bra.

Svar: Ormsäkra?? Du får helt enkelt lära dig att bråttas med ormar Sara, öva på några strypgrepp innan du kommer :-)
gronqvist.blogg.se

Postat den: 2012-12-04 / 13:44:31


Postat av: Corrina

Ingen fara Sara....det är gummistövlar på som gäller....varmt och gott ;-)

Postat den: 2012-12-04 / 13:53:36


Postat av: Mona

Ja, det käns ju sådär ... men det viktigaste var ju att allt gick bra med Ning ! Hälsa henne så gott från oss :-) Vi har ju 2 vakter med oss, Gustav och Johnny får turas om så att Elsa och jag får våran skönhetssömn :-))

Svar: Ni behöver inte vara oroliga Mona, det är inte så ofta man ser ormar när man bara är på besök i Thailand. Möjligtvis att ni kommer se någon men med största sannolikhet en helt ofarlig. Men som sagt.... gott att ni har 3 vakter med er då :-)
gronqvist.blogg.se

Postat den: 2012-12-04 / 19:24:26


Postat av: Tessan

Herregud vad det händer grejer hos er ! Nakna dammsugande karlar och så allt detta!! Man lär sig i alla fall otroligt mycket om detta land! Du är en hejare på att skriva också:) kram till hela familjen 💜

Svar: Haha, eller hur Tessan :-) Kram till dig me och tack så mycket!
gronqvist.blogg.se

http://thereseboman.blogspot.com Postat den: 2012-12-04 / 21:24:17


Postat av: Jimmy Grönquist

Fan Jens nu får vi pröva något annat när det inte gick med en orm du sa ju att den skulle vara giftig ha ha

Svar: Ja det hade inte förvånat mig för 5 öre Jimmy om ni var inblandade.... vad ni inte har tänkt på är att ni inte klarar er en sekund utan oss era loosers :-)
gronqvist.blogg.se

Postat den: 2012-12-04 / 21:35:10


Postat av: Lena

Lite jobbigt med alla desa ormar men så länge vi slipper nakna dammsugande karlar på Papillon är det ok ;)

Svar: Det kan jag inte lova Lena ;-)
gronqvist.blogg.se

Postat den: 2012-12-05 / 11:50:10


Postat av: Frank

Hmm, alla kommenterar ormen ser jag. Ingen nämner den stackars flickan som blev utsatt. Förövaren blev aldrig dödad förresten. Jag har skrivit om det.

Svar: Nej jag tror det beror på att det är så jäkla hemskt Frallan... det finns liksom inget att säga om våldtäkten för det är bara så sorgligt.
gronqvist.blogg.se

http://tastelikechicken.blogg.se/ Postat den: 2012-12-07 / 06:56:46


Postat av: Frank

Antagligen. Tanken slog mig också. Nu påstås det på Lanta Locals att flickan inte blev våldtagen. Ja det florerar en massa rykten som vanligt. Hela tiden motsägelser.

Svar: Undrar hur dagstidningarna funkar här nere... skriver man om sånt här där?? Det är ju på thai så jag vet inte och jag ser aldrig vår personal läsa dagstidningar.
gronqvist.blogg.se

http://tastelikechicken.blogg.se/ Postat den: 2012-12-07 / 13:48:40


Postat av: Frank

Dagstidningar är sällsynta som sagt var. Jag kollar nättidningarna phuketwan och phuketgazette ibland, de brukar ju skriva, men ingen verkar ha Lanta som upptagningsområde.

http://tastelikechicken.blogg.se/ Postat den: 2012-12-08 / 06:46:01


  / Namn

  / Mail-adress

  / Bloggadress

Kommentar:




Spara uppgifter!