Vi längtar hem till Lanta....


Idag längtar vi hem till Lanta både jag och Jens. Det är jättekul att träffa alla här hemma men jag tror helt enkelt att Lanta är hemma för oss nu. Det är som när många av er åker utomlands och säger när ni är på väg hem "borta bra men hemma bäst". För oss är ju Thailand hemma nu. Det är där vi har vårt hem, vårt arbete, gemenskap osv. Vi har vant oss vid en livsstil som är så väldigt olik den tillvaron vi hade när vi bodde i Sverige.

Efter bara en vecka här i Sverige så är vi tillbaka i rutinerna igen..... Klockan ringer kl 6, jag är så trött att jag vill gråta och hade kunnat offra vad som helst för att få sova. Jag duschar o sminkar mig. Står framför spegeln en stund och har ångest över att inte kläderna sitter perfekt och att jag har en dålig hårdag. Åker till jobbet i en fin bil, på en perfekt asfalterad väg utan hål och med mitträcken. Parkerar innanför linjerna och lägger pengar i automaten. Går upp på ett tjusigt kontor med de senaste teknikprylarna. Äter lunch på nåt fräscht ställe och passar sedan på att göra några snabba ärenden på stan. När jag går in i affärerna så hänger alla kläder i perfekta linjer uppdelat i färg och storlek. Expediten kommer snabbt skyndande och frågar om hon kan hjälpa till. Jag gråter lite inom mig när jag betalar en förmögenhet men intalar mig snabbt att jag bara måste ha den här klänningen, jag behöver ju lite fina kläder nu när jag är tillbaka i civilisationen ;-) Jag åker hem, umgås med barnen som undrar varför jag måste jobba hela tiden, de är ju vana vid att jag finns där nu. Plockar undan, lagar mat, lägger barnen o kraschar i soffan av utmattning.

Allt ovanför är ju en helt normal dag och det är inget fel på den. Det har varit trevligt o jag har skrattat och haft det bra. Den är dock raka motsatsen till vårt liv i Thailand....  Jag längtar till och med efter saker som jag aldrig trodde jag skulle sakna.

Jag längtar efter att svettas, känna hettan som slår emot mig. Att gå upp på morgonen, dra på en bikini o en luftig strandklänning, slänga upp håret i en knut o inget mer. Ta moppen o köra iväg på en väldigt dåligt asfalterad väg med massa hål i. Känna alla dofter slå emot mig....nygrillad kyckling,  rökelsedoft från "buddha-statyerna" och soplukt från soptunnorna längs vägen. Jag saknar att alla hälsar längs vägen, vinkar o ler.... redan vid 7 på morgonen sitter alla utanför sina hus och små butiker.
Tänk att få komma in på Papillon igen, höra vår personal säga - Sawadee Kaaaaa, Sabai dee mai? :-) krama Naala som kommer springande och hälsa på gästerna som sitter i restaurangen. Ta en kaffe o prata lite om dagens planer...som oftast är helt öppna för man vet aldrig vad som händer. Det kan vara allt ifrån vad vi behöver handla till köket till att taket har rasat in på poolhuset och vi måste fixa det omgående.
Under dagen träffar vi både våra vänner och många nya människor. I slutet på högsäsongen så minns jag att jag var trött på att alltid vara så social men nu saknar jag det...att prata lite skit med Yak som kommer o lämnar en motorcykel, att ta en kaffe med Lisa som kommer förbi för att äta frukost, att prata med gästerna som vill ha lite tips o råd inför vad de ska hitta på under dagen.  
Jag saknar att gå o handla i butiker där man behöver vara detektiv för att hitta sakerna, där alla kläder hänger huller om buller och personalen kan ligga o sova när man kommer.  Jag längtar sååå efter att gå på restaurang o välja vad jag ska äta, att dricka en chang medan vi väntar på maten, att äta så stark mat att tungan krullar ihop sig!...... vi älskar verkligen allt det där!

Något som är komiskt är hur ointressant Blt har blivit nu. När vi flyttade till Thailand så låg det på listan över vad vi skulle sakna mest men nu när vi inte bor här längre så finns det ju ingenting av värde för oss att läsa. Däremot slukar vi allt vi hittar om Koh Lanta, hur det går med brobygget mellan Lanta Yai och Noi är ju jätteintressant! Vi lusläser och tittar på bilder som våra vänner har lagt ut efter stormarna som dragit in på sistone...sitter o spekulerar i timtal om vilken restaurang eller vilket hotell som bilderna är från...ha ha...det är väl så det blir.

Nåja... nog om det. Ännu har vi lång tid kvar i Sverige, vi bokade biljetter häromdagen... 2 augusti drar vi till Bangkok och stannar där 4 dagar innan vi åker vidare till Lanta.

I helgen så ska jag åka iväg på tjejhelg kan man väl kalla det. Min mamma och hennes systrar har varje år systra-träff där de träffas någonstans och umgås hela helgen. I år så är även alla döttrar inbjudna, alltså mina kusiner och det ska bli jättekul. Vi blir 16 stycken, en massa tjejsnack blandat med god mat och vin ;-)

Sedan på måndag så drar vi vidare till Ljungby för att frottera oss med resten av familj och vänner...det ser vi fram emot!


Här kommer lite bilder från senaste veckan.


Ha det bra så hörs vi snart igen :-)

Kram Caroline



Byggaren Jamie, han är grym på hantverk.


Vi bor hos min syster Corrina och sover i min brors husvagn. Vi har ju rutin på att bo på en liten yta sedan våra 5 månader i en bungalow så det här är inga problem :-)


En glass vid skateboardrampen i Johannishus....


Lekparker är vi inte vana vid längre så det är förstås extra kul.


Bye bye!












Postat av: pg

vi oxå

Postat den: 2012-06-16 / 17:22:53


  / Namn

  / Mail-adress

  / Bloggadress

Kommentar:




Spara uppgifter!