Allt är under kontroll..... tror vi :-)


Vi fortsätter feja och dona på Papillon på förmiddagarna... det går framåt. Vi har dock en sak hängande över oss och det är att vi måste byta taket på baksidan av Papillon och vi vet inte vem vi ska be. Vi har haft flera hos oss som har tittat på det men ingen verkar riktigt veta hur de ska göra.... och vi vet av erfarenhet att när de tvekar så har de inte en aning. Vi vill ju att det ska bli bra. Problemnet är också att regnet kommer snart.... alla här nere säger att i september regnar det jättemycket och då skulle ju helst taket vara klart....eftersom det regnar in i vårt förråd och i sovrummet som Lai o Daeng ska ha. Vi hoppas att det löser sig, Ning kommer imorgon och allt blir mycket lättare när vi har någon som kan översätta. De har precis byggt ett hus längre ner  backen från vår lägenhet och de killarna som gjorde det taket verkar veta vad de håller på med...så vi kanske tar med oss Ning dit och frågar.
 
Jag har varit på thaiboxning i morse o Yap tömde mig på all kraft kan jag säga. Det gick inte alls bra idag, får inte in rätt "höftsving" på sparkarna. Man borde ju ha det i sig som tjej kan jag tycka men tydligen inte. Jag är blåslagen och frustrerad just nu.... får hoppas morgondagen blir bättre.
Idag kom äntligen regnet... kanske är det september-stormarna som närmar sig för det regnade väldigt kraftigt. Vi har inte haft en droppen på flera veckor nu så det var välkommet....kanske blir det lite svalare nu.
 
Igår hade vi ett härligt möte med vår poliskår här på Lanta igen :-) Vi åkte till banken för att vi har tappat bort vår bankbok. För det första kan man ju undra varför man behöver en bankbok men det är mycket mycket viktigt här i Thailand. Man ska både ha bankbok, pass och skriva under 20 papper varje gång man vill göra ett ärende. I vilket fall var vår borta och vi behövde en ny så både jag och Jens fick åka in till banken med våra pass. Självklart gick inte det här... vi blev direkt anfallna med frågor om vad som hänt med boken.... vi var tvungna att anmäla det stulet hos polisen. Att det inte är stulet spelade ingen roll....
 
Jag åkte till polisen medan Jens o barnen tog en glass. Det var som vanligt en upplevelse. De har absolut ingenting att göra nu i lågsäsong så mitt "allvarliga" arende sysselsatte nu 6 tjänstemän. Först tog det 15 minuter att få fram vilken bank vi har. Jag upprepade Siam Commersial med tydlig röst ca 8 gånger men de var helt nollställda. Av erfarenhet vet jag att betoningen är allt i Thailand så jag sa istället: - Siiaaaaaaaaaaaam.... och då utbrast allihop Ohhhhh!  Sedan la vi ca 15 min på uttalet av mitt efternamn också... i o med att de inte har bokstaven Ö. Därefter kommer den unga killen in (som jag berättat om tidigare).... jag gör mitt bästa för att ignorera honom o tittar ut genom fönstret men eftersom han har som mål att stila inför alla kvinnor så ger han inte upp...till slut ställer han sig bakom tjänstemannen som håller på med min rapport o säger: - Miss...Miss! Jag tittar på honom o svarar..... då kommer det : - You´re beautiful!!  Minns ni honom nu? :-) Han måste vara praktikant eller nåt där för hans enda uppgift verkar vara att gå fram till varenda kvinna som kommer in och säga You´re beautiful. Han ser så himla nöjd ut också när han har sagt det :-) I vilket fall så kom jag därifrån efter en timme eller nåt....datorer finns ju inte med på kartan så rapporten skrivs väldigt noggrant i ett block med kalkyleringspapper emellan. Därefter ska jag, tjänstemannen och en  överordnad skriva under.
Vi har nu en ny bankbok och vi kommer aldrig tappa bort den igen...VI LOVAR!!
 
Igår var vi på ytterligare en restaurang som vi inte varit på förrut.... och maten var sååå jäkla bra. Herregud, jag kan inte förstå dem som inte gillar thaimat...det är ju galet gott. Nu har jag o Jens börjat dela maten också... vi beställer två olika rätter och äter hälften var så man får smaka olika. Det är sån lycka varje gång man smakar o det är så där riktigt gott!
 
Barnen mår jättebra. De leker på Papillon varje dag och sedan badar de i poolen o leker här hemma. Härom kvällen så spelade vi ett familjespel och det visade sig att Oliver är en riktigt dålig förlorare (eller hör det bara till åldern). Han blev vansinnig när han inte vann..... ändå vann han 2 av 3 gånger men det räckte tydligen inte.
 
Jamie börjar skolan om en vecka och det ser han fram emot. Vi fick veta häromdagen att han ska få en jättebra lärare som ansvarade för 3-4 klassarna förra året. Hon heter Birgit.... mycket trevlig.
 
Här planerar vi köket. Diskbänken är utriven för där ska det in en fet ugn. Det blir en 80 cm bred med gasolplattor uppepå tror vi.... måste åka till Krabi o köpa den. Svindyr är den me.
 
Buspojkarna...
 
Haha.... visst ser han from ut. Skenet bedrar kan jag säga!
 
Vår lille Ayatoh.... han leker jättebra ihop med killarna nu. Ingen blyghet där längre.
 
Olivers nya säng....
 
Här byggs det ett nytt staket...
 
Jamie var jätteduktig o hjälpte till.
 
Vi har ett gäng som sprayar alla bungarnas tak svarta.... ser lite tattigt ut här men det kommer bli kanon. Nästa steg är att måla väggarna vita.
 
Häromkvällen var vi på födelsedagskalas på Palm Beach Divers.... Steve, en av dykarna fyllde år. Kul o träffa alla. Steve sitter i mitten med vit t-shirt... och hans fru Sue som sitter bredvid är vår engelskalärare. (som utbildar vår personal)
 
Solnedgång på Long Beach....
 
Oliver sitter o lyssnar på sin favoritlåt som är : Somebody I used to know.... han är så söt..... sjunger jättehögt så fort refrängen kommer och däremellan försöker han nynna med :-)
 
Igår var jag o Jamie på snäck-jakt. Vi behöver pryda vår nymålade skylt som står vid ingången till Papillon.
 
Long Beach visade sig från sin bästa sida!
 
Jamie tog ett dopp i havet....
 
Han hittade även en gunga längs vägen...
 
Idag öppnade himlen sig...det kom så mycket på en gång så vägarna svämmade över men nu har det runnit undan igen.
 
Nu ska vi åka o äta lite lunch.... ha det gott tills vi hörs igen!
 
Kram Caroline
 
 
 
 
 
 


Postat av: Frallan

Det finns en byggfirma med svensk ledning på Lanta, de kanske kan hjälpa er med taket. Jag ska återkomma med namn och nummer. Annars kan ni fråga efter polisen Chet om ni ändå ska till stationen igen, han är ingift på Nature Beach, hälsa från Frank, han kan kanske rekommendera en firma.

När du berättar om bra restauranger, så nämn gärna vad de heter och var de ligger, det är uppskattat av läsarna.


Svar: Tack snälla Frallan...ska kolla upp det! Och jag ska tänka på att nämna vad restaurangerna heter. Den vi var på igår var Mon´s på Klong Dao bredvid Lilla Svenska Skolan, mycket bra mat. Sedan åt vi även lunch på Prik Thai tror jag de heter...litet ställe som ligger mittemot Lanta Language School på Long Beach. Billigt o gott!
gronqvist.blogg.se

http://tastelikechicken.blogg.se/ Postat den: 2012-08-17 / 09:51:58


Postat av: Frallan

Förresten, jag kom på att eran granne som bor i lilla huset vet nog namnet på svenska byggfirman. De håller ju på att bygga hus på Klong Toab. Thaitjejen där kan engelska, annars kommer Stefan ner den 15:e september.

http://tastelikechicken.blogg.se/ Postat den: 2012-08-17 / 09:56:32


Postat av: Jessica

Tack snälla för att du delar med dig!
Sååå kul att läsa och kolla korten :)
Ha det bäst!

Svar: Tack Jessica :-)
gronqvist.blogg.se

Postat den: 2012-08-17 / 15:37:29


Postat av: Mona

Hahaha, from var ju bara förnamnet på det fotot på Oliver, underbart !!

Postat den: 2012-08-17 / 21:48:48


  / Namn

  / Mail-adress

  / Bloggadress

Kommentar:




Spara uppgifter!