The week from hell!!!


Äntligen är vi tillbaka i etern :-)

Sista veckan har faktiskt varit helt jäkla kass! Det har varit så illa att jag vid ett tillfälle gick in i bungen o tjöt en stund för droppen var nådd. Det kändes som om allt som kunde gå fel, gick fel. Varje morgon tänkte jag: Idag måste iallfall bli bättre än igår...men det blev det INTE :-)

Här är några exempel:
* Vår stora frys gick sönder där vi har all restaurangens mat.
* Toaletterna svämmade över o bajskorvarna hoppade nästan ut på badrumsgolvet i bungarna.
* Min gamla mobil har ju gått sönder o jag köpte ny... ny började den strula o jag kom inte in i menyerna längre.
* Åskan tog ju gamla datorn för någon vecka sedan..... men nu gick även vår nya dator sönder...den bara flippade ur med en massa siffror på hela skärmen o sen dog den...gick inte att få liv i den igen. Detta innebar att vi tappade kontakten med alla våra bokningsförfrågningar, mail osv. Alla våra bilder är nu borta! Alla dokument som vi skapat hittills till hotellet är också borta!!
* AC:n i vårt rum började helt plötsligt läcka in vatten i bungen.
* Den ena motorcykeln gick sönder och vi fick ett hutlöst pris på vad det skulle kosta att laga. Sen gick det en dag o när jag skulle köra Jamie till skolan så startade inte den andra motorcykeln...jag fick slänga mig i en tuk tuk för att få Jamie till skolan. När jag sedan kom tillbaka behövde vi akut åka iväg till ett ställe längre bort o då lånade jag en våra gästers motorcykel som de hade hyrt.... då fick jag bensinslut....jag släpade motorcykeln till närmsta "mack" i värmen...då hade jag inga pengar.
*Tvn i en av bungarna slutade fungera.
*Vår cd-spelare som vi har i restaurangen gick sönder och vi har ingen annan.... gick inte att få tag på en ny på Koh Lanta.
* Vår hund Chilli rymde och de ringde från ett ställe på en annan strand. Vi skulle åka o hämta henne men det gick inte att få tag i en tuk-tuk förare som gick med på att köra en hund eftersom de flesta av dem är muslimer och de hatar hundar. Det tog några timmar innan vi lyckades få tag i en buddistisk förare.
*När jag fullpackad med rentvätt skulle köra från tvätteriet till Papillon sent på kvällen så slirade jag i leran och körde omkull med motorcykeln...jag skrapade upp armen och min stolthet fick sig en rejäl törn när de fick hjälpa mig upp ur diket och leran.
*Uppepå detta har jag städat bungar till förbannelse varenda jäkla dag....så jobbigt och så varmt! jag hatar att städa!! Hur svårt ska det vara att hitta en städerska??!!

Tja.... behöver jag säga mer? vi är dock väldigt tacksamma över att det bara var materialistiska saker.... hade någon av oss blivit sjuk så hade ju det där inte betytt någonting.... vi mår väldigt bra allihop och är friska!!


Nu är det en ny vecka och den har börjat strålande :-) Idag fick vi ordning på en av våra datorer. Vi har en ny tjej som flyttade in hos oss igår, hon kommer från Bangkok-området och vi älskar henne redan. Hon heter Min och hon är riktigt handlingskraftig, hon kommer nu sköta all städning och även hjälpa till i köket. Dessutom ska nu Loh, vår trädgårdsmästare jobba extra i köket 3 timmar varje kväll (han är duktigt på att laga mat) så från o med nu ska jag o Jens jobba mycket mindre. Vi lackade ur förra veckan efter all skit så vi bestämde oss för att köpa ny motorcykel...det slutade med att vi faktiskt köpte 2 sprillans nya...suzuki...en röd till mig och en svart till Jens. Det är en dröm att köra dem :-)
Vi tog även hit en firma som grävde upp nya avlopp till toaletterna...så nu ska det inte bli mer översvämningar. Frysen är lagad o vi skiter i AC-n...vi har ju fläkt :-)

Tyvärr bor inte Chilli hos oss längre, vi är ledsna över det :-( hon var underbar o vi saknar henne. Det som hände var att Chilli kom på var hennes förra pojkvän bor....en stor ståtlig hanne som heter Red. Hon började rymma till honom varje dag och sprang längs vägen dit...ca 3 km..... vi försökte bryta rutinerna men det gick inte, längtan var för stor...så vi fick till slut bestämma att hon får bo där istället...så nu gör hon det. Vi kommer att ta en ny hund framöver istället.

Här kommer lite bilder från senaste tiden...


Vissa vet hur man njuter :-)



Jamie kom hem med den här från skolan, jättefin "båt" som alla thailändare skickar iväg ut på havet en gång per år vid midnatt. Det symboliserar att man skickar iväg det dåliga.....(det verkar som om de skickade det till Papillon i år :-)



Eftersom vi inte är vakna vid midnatt så valde Jamie att skicka ut sin båt i poolen istället.



Så här glad har jag varit över att städa :-)



Jamie och hans klasskamrater hade uppvisning för hela skolan (de turas om att ha det på fredagar i salan) de var jätteduktiga, de sjöng på engelska, tecknade månaderna på teckenspråk och annat.



Förra veckan hade Jamie en kompis på besök, en söt tjej i hans klass som heter Rebecka.



Mamma började övningsköra lite förra veckan, jag lät henne bara köra på grusvägen lite... vi får väl se om hon vill fortsätta.



Oliver har virat flickorna runt fingret och de låter honom vara med överallt :-)



Vi har infört en ledig kväll i veckan nu....restaurangen stänger varje söndag kl 14...då har vi familjedag o åker iväg. Förra veckan stack vi över till Klong Dao o låg o slappade vid Paz indian-bar. Igår tog vi mopparna o stack till Klong Nin, det var jättehärligt.



Oliver njuter av sin Banana-shake :-)



Det här aset skrämde ihjäl mig häromdagen när den kom springande mot mig...den var utan att överdriva mer än 20 cm...snabb som attan. Jens fick jaga den med en spade genom hela restaurangen för att ta död på den. Blir man biten av den så måste man åka i ilfart till sjukhus, det är en sorts skorpion och man kan bli förlamad. Ju större de är desto giftigare. Härligt!!



Här är skolbarnen på väg till skolan :-) Mamma gick en utbildning i thai hela förra veckan, 5 timmar om dagen.




Oliver o jag tar en tur på nya biken ;-)



Vi firade Loh som fyllde år, han fick tårta och presenter :-)



Oliver lärde sig att simma, helt otroligt härligt. Han simmar över hela basängen (den är väl kanske inte så stor dock:-).... han tar inga riktiga simtag utan snarade hundsim men det går jättebra och han håller sig hela tiden över vattenytan.

Tack för alla kommentarer mina vänner, vi saknar er massor! Nu ska vi krypa ner i bungen, vi har precis stängt restaurangen.

Kram Caroline

 



Postat av: Cina Fantenberg

Ja, detta land... jag förstår att du höll på att lacka ur med alla de problemen och ändå så älskar vi det därnere med allt vad det innebär. (jag har ju dock bara varit turist där) Men som sagt, det är matierella saker och då går det att fixa (oftast).

Jag är säker på att det vänder nu och att allt bara blir bättre.

Skönt att ni tar vara på ledigheten och njuter av tillvaron.

Sköt om er.

Kram Cina

Postat den: 2011-11-21 / 16:49:44


Postat av: Corrina

Herregud vad skönt att allt börjar bli normalt igen ....Se till att mamma har glasögon på sig när hon kör, annars lär du väl få hämta henne i något dike :-)) Jag längtar nu som bara den efter er / Kramar

Postat den: 2011-11-21 / 16:55:19


Postat av: hanna

Vad säger man...nu kan det bara bli bättre. Kul att äntligen kunna följa er blogg igen. Skönt att ni kan ta lite ledigt också och bara slappa. Ha det så gott allihopa.kram

Postat den: 2011-11-21 / 18:21:24


Postat av: Mona

Herregud, jag tyckte att vi hade haft det lite tufft ett tag men efter att ha läst hur du/ni haft det så känns det plötsligt väldigt bra :-) Hoppas allt har hänt nu så att ni kan koncentrera er på annat ! Krama pojkarna ! Vi kommer att sakna er extra mycket nu till helgen när det är dags för pepparkakshus-bygge <3 <3

Postat den: 2011-11-21 / 19:16:27


Postat av: pg

Hej på er allihopa nu vänder oturen till lika mycket tur, hoppas att ni får det skönt efter denna pärs. Nu vet du hur jag det jens det är mycket skit. du kanske kan fixa tvåmoppar i nyskick till oss när vi kommer ner!!

du får krama carolin hon behöver det efter allt ståhej````

pg o ingela

Postat den: 2011-11-21 / 19:58:37


Postat av: Anonym

Jag kände att jag ville gråta en skvätt när jag läste om all skit! Fy fan!! Men det är väl bara att gräva ner sig och komma upp igen....precis som bara ni kan göra :) Hoppas nu bara att ni får lite tur och att allt går som ni vill! Ni verkar ändå ha gott mod och det är så härligt att ni tar vara på stunderna.

Massor av kramar!

Postat den: 2011-11-21 / 20:06:24


Postat av: Anne

Oj oj oj...hoppas att oturen har vänt nu! Ha det bra och lycka till!

http://www.systeranne.wordpress.com Postat den: 2011-11-21 / 20:59:52


Postat av: Elisabeth

Oh vad skönt att höra av er!På jobbet sa vi att det var länge sedan vi hörde av er och vi hade två alternativ till att det varit tyst ett tag ifrån er.

Altnr1:"Skit"mycket att göra

Altn2:Trubbel med tekniken och vi hade ju lite rät i båda förslagen!!

Nu ska ni se att ordspråket" Det som inte har ihjäl en Det stärker en"Och ni är starka!

Stor kram! Elisabeth

Postat den: 2011-11-22 / 19:32:51


Postat av: Els-Mari

Nu håller vi tummarna att allt ska gå bra för er , det är ni så väl värda.Allt har ju nästan gått sönder så det finns väl inte mer som kan gå fel. Glöm inte krama om varandra i allt elende, det hjälper.Jag tänker på er och längtar efter er.Roligt att se lite bilder igen, man har saknat det. Många kramar till er alla från Els-Mari.

Postat den: 2011-11-23 / 20:13:29


Postat av: Bodil

men stackars er vilken skitvecka!!! Skönt att den är över, så häftiga motorcyklar, klart att Sonia kan köra dom, hon har ju kört Silverpil har jag fått mig berättat. Vilket underbart jobb du har fått syrran: som"" barlejon. Tror du jag kan få prya hos er? Just nu när jag skriver det här skakar stormen ordentligt i mitt lilla hus, får ladda upp med stearinljus. Kram o var rädda om er till nästa gång.

Postat den: 2011-11-27 / 18:32:10


  / Namn

  / Mail-adress

  / Bloggadress

Kommentar:




Spara uppgifter!