Mot Koh Phangan....

Ja idag reste vi vidare till Koh Phangan. På vägen dit så stannade vi till i Fishermans Village (Bophut) där vi kommer att bo i nästan 4 veckor när vi kommer tillbaka från Koh Phangan. Vi älskade det stället förra året vi var här så det var lite nostalgi att strosa på strandgatan där igen :-)

Vi passade på att köpa lite frukt :-)

Sen stack vi vidare med taxi till färjan som låg en kvart bort.....här fick vi vänta en timme så vi softade i en bar vid piren och tog en runda på en matmarknad bredvid.

Dofterna på Thailands matmarknader är väl inte alltid så tilltalande :-)

Efter en halvtimme med färja och en halvtimmes mardrömsresa med taxi där chauffören måste ha haft dödslängtan...kom vi fram till Koh Phangan och Salad Beach. Jättemysigt ställe, en liten och väldigt personlig strand. På grund av en dubbelbokning av vårt hotell så får vi i natt bo i en tattig skitbungalow....men så kan det bli i Thailand :-) men det löser sig imorgon....en positiv sak var ju att det fanns internet här till skillnad från stället vi ska flytta till imorgon..

Under eftermiddagen har vi utforskat stranden och bara suttit o njutit av lugnet här, medan barnen lekte på standen tog vi en varsin Chang o filosoferade över livet :-)

kvällsdopp!

När vi kom in på rummet ikväll så ramlade Oliver mellan dubbelsängarna och slog upp ett fult jack i örat. Det såg så illa ut så vi sprang upp på gatan ovanför där det fanns en liten sjukklinik som tur väl var. Doktorn fick rengöra och tejpa ihop såret och stackars Oliver var jätteduktig trots att det gjorde så ont. Nu har han bandage och får inte doppa huvudet på minst 3 dagar tills vi ska tillbaka till doktorn.

som tur är har Oliver en jättesnäll storebror som har daltat med honom hela kvällen, Jamie tycker så synd om Oliver och har nu "barnsäkrat" rummet så inget mer kan hända :-)

JAMIE OCH OLIVERS BLOGG...

Hej allihop, hur har ni det därhemma? Har snön försvunnit ännu?

Vi har det bra här i Thailand, vi har flyttat runt en del på sistone och just nu befinner vi oss på en ö utanför Koh Samui som heter Koh Phangan. Det är spännande att utforska nya platser, det finns alltid nya saker att se :-)

Igår när vi var kvar på Koh Samui så gick vi längs stranden från vårt hotell och kom då förbi ett stort guldigt tempel. I den här delen av Thailand är det ju inte Islam som är den största religionen utan Buddismen. Det finns ingen gud inom den religionen men de tillber en stor man som hette Buddha. Här kommer lite bilder....

De stora ormarna ska skydda tempelingången mot faror och i vissa fall kan det vara drakar eller lejon i stället för ormar.

Ganesha, som är en hinduistisk gud men som också finns med inom Buddismen. En blandning mellan människa och elefant, coolt!

Den stora Buddha som alla tillber, här sittande i mitten av templet vi besökte.

Slutligen tänkte vi berätta hur man räknar till 5 på Thailändska....

0= Soon
1= Nueng
2= Song
3= Saam
4= See
5= Har

Ses snart igen= Laiw jer gan

Postat av: Corrina

Åhhhh, Inas lilla söta bajsunge....vad synd det är om dig Oliver. Men det är ju tur att du har Jamie där som kan hjälpa dig. Han är en riktigt modig och snäll kille. Snart ses vi ..Pusselipuss.

Postat den: 2011-02-25 / 17:09:46

Postat av: Tessan

Hej Jamie och Oliver!

Nej Här har det inte försvunnit någon snö, men ni må tro att vi väntar på att det ska bli vår och några plusgrader. För en eller två veckor sedan var det plusgrader så vi kunde ta ut cyklarna på gården men dagen efter började det snöa IGEN! Nu har det varit sportlov och väldigt lite barn på i alla fall Igelkotten. Då har jag skrivit ut er blogg med text och bild och det ska bli en bok av den. Vi skriver ut allt som står under Jamie och Olivers blogg. Denna ska vi läsa tillsammans med era kompisar och den ska Oliver få när han kommer hem. Det är så roligt att få se er när vi vill och vi saknar er mycket, fast vi ser ju att ni har det så bra!

Många kramar Therese

http://thereseboman.blogspot.com Postat den: 2011-02-25 / 17:13:38

Postat av: Jamie och Oliver

åhh vad roligt Therese, vad snälla ni är!

Postat den: 2011-02-26 / 04:34:50

Postat av: Els-Mari

Hej Jamie och Oliver.I Bäckasjögärde har inte snön försvunnit.I början på veckan var det mycket kallt, men nu lite mildare.Det kändes som våren är på gång. Stackars Oliver som har slagit sig, men vilken storebror han har,som kan trösta honom så.Va duktiga ni är som tränar på tailändska.Många pussar och kramar från Farmor.

Postat den: 2011-02-26 / 20:35:55

Postat av: Fam Nilsson

Hej på er!

Vad gott ni har det.Hoppas det går bra med lille Oliver,en bamse kram från oss.

Själva ligger vi i nån skit influensa HELA familjen

Har aldrig hänt innan men men..

Ha de gott och njut av varje sekund.

Fam Nilsson

Postat den: 2011-02-27 / 13:02:47

Postat av: hanna

stackars oliver... verkar som ni har kommit till ytterligare ett bra ställe. Kul att kunna följa er på bloggen. Lova tyckte det var väldigt längesedan hon träffade jamie och Oliver men vi kan ju iallafall se er på bloggen. krama dem från oss alla